followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأربعاء، 10 أكتوبر 2007

هابي كحك وبلالين







إنه يقترب.. ده بيقترب علينااااااااااااااا.. لحظة يا جماعة الصاروخ اللي بيقترب علينا ده مش الصاروخ اللي ضرب محمد هيندي في فيلم "جاءنا البيان التالي" ده صاروخ العيد.. خلاص أيام قليلة جدا ونقول لبعضينا هابي كحك بمناسبة عيد الفطر








والله أنا مش عارفة أزعل ولا أفرح.. رمضان بيخلص وأيامه مرت بسرعة البرق.. من يومين التليفزيون المصري العقيم شغل أغنية "كمل بدري بدري".. قلت في نفسي يااااااه ده أنا كنت إمبارح بس بسمع أغنية "أهو جه يا ولاد".. بس هي دي سنة رمضان كل مرة يجي يزورنا شوية قليلين ويمشي وإحنا بنقولة حتوحشنا أوي وأوعى تتاخر علينا علشان إحنا بنكون محتاجيلنك أوي واللي بيصبرنا بجد إن رب رمضان موجود في رمضان وغير رمضان ودعوتنا دلوقتي حتكون "يارب تقبل من رمضان وثبتنا بعد رمضان







بس على العموم أنا قررت أفرح، أولا علشان إحنا لازم نستغل كل لحظة فرح بتيجي لينا أسوأ إستغلال لأننا أكيد مش حنلاقي زيها تاني وثانيا بنستبشر ونظن بربنا خير إنه يكون غفر لنا وتقبل منا الشهر الكريم





أما بالنسبة لطقوس العيد فأكيد بتتغير من سنة للتانية بس في حاجات ثابتة عمرها ما تتغير أولها طبعا الشقة اللي بتتقلب علشان نخليها عروسة للعيد وطبعا الرجالة بيكونوا مضايقين جدا من موضوع قلب الشقة ده ويفضلوا يزعقوا ويزعقوا ويزعقوا لحد لما الشقة تخلص وبليل نعلق البلالين في الشقة والبلكونة وممكن شوية زينة ونشغل التلفزيون المصري اللي بيشغل أغنية "الليلة عيد" وتلاقي الست اللي بتغني تقعد تعيد وتزيد وتقول " الليلة عيد.. الليلادي عيد" لحد ما تلاقي نفسك من كتر تكرار الجملة بتقول ووشك أحمر من القهرة: أقسم بالله العظيم إن الليلة دي هي ليلة العيد





وطبعا بالليل تتقلب في سريرك.. عن نفسي بيجي ليه حالة أرق غريبة جدا وبنام قبل الصلاة بوقت قليل وبقوم ودماغي فيها ميت شاكوش بس اول لما بوصل الجامع بنسى كل حاجة.. و نصلي وندعي ونسلم على أصحابنا ونمشي في الشارع نلاقي ناس ماتعرفناش بتقولنا "كل سنة وأنتوا طيبين" وعلى وشها أجمل ابتسامة في الدنيا والعيال لابسة اللبس الجديد والبنات ماسكين الشنطة الصغيرة الحلوة والولاد ماسكين مسدس وفي عيونهم نظرات شر رهيبة.. تبص ليهم وتسرح وتفتكر نفسك زمان لما كنت تلبس لبس العيد زيهم وتنزل تقول " يا أرض اتهدي ما عليكي قدي" وترجع لمامتك آخر اليوم هدومك محتاجة أقرب صفيحة زبالة علشان تترمي فيها





أما البومب والصواريخ دي حاجة أساسية.. وبالرغم من إني كبرت بس لازم أشتري بومب وصواريخ وبلالين.. أصل مافيش حاجة أسمها عيد من غير بومب وشوية تشرد كده على الماشي






الحاجة الوحيدة اللي الواحد مفتقدها لما كبر في العيد هي " العيدية".. ف"العيدية" والحمد لله في السراء والضراء منعت عننا بدعوى إننا كبرنا والله العظيم ده ظلم .. إحنا ذنبنا ايه يعني؟.. وبعدين إحنا مش كبار أوي يعني.. بس في حل للبنات.. البنت من دول لما بتتخطب لازم تاخد عيدية من عريسها ومن حماها ولما بتتجوز لازم تاخد عيدية من جوزها وإلا يتقال عليه إنه بخيل.. علشان كده أنا بقول بس الواد فارس الأحلام الجامد ده يجي وأنا أعوض كل السنين اللي فاتت من غير عيديه.. (طبعا يا جماعة الموضوع ده سر).. أما الولاد فمعاهم ربنا لأنهم أول لما يكبروا بيفضلوا يدفعوا لحد لما يموتوا








أنا بس كنت عاوزة أقولكم هابي كحك وصورايخ وبلالين وبومب وعيدية ده لو بتاخدوها

:)

هناك 12 تعليقًا:

Salma Amer يقول...

كل سنة وانت طيبة يا جميل ويارب يكون احلى عيد عليكي وربنا يكفيكي شر الصواريخ والبومب ويكتر من عدياتك يارب

دوللي يقول...

والله يا راما انت فكرتيني بايام زمان ايام الطفولة اللي بنحس فيها بالعيد بجد
كل سنة وانت طيبة ويا رب كل ايامك عيد
وبالنسبة لموضوع العدية احب اني ااكد على الموضوع دا لازم البنت تاخد عدية من خطبها انتي عارفة اني لسة مخطوبة ورنا يسهل
بس تفتكري اخليه يدفع باسر رجعي ولا كفاية علية السنة دي
ههههههههههههه
ربنا يكرمك يا رب ويفرح دايما
ملحوظة: ابعتي اللنك لاحمد بسرعة علشان يحضر العدية
وكل سنة والناس كلها طيبة يا رب

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

هابي كحك وصورايخ وبلالين وبومب وعيدية ده لو بتاخدوها

هههههههههههههه

هو انت كل مناسبة تطلعي عليها حاجه جديده :))))

كل عيد وانت ربنا تقبل منك

شيرين يقول...

والله يا بنتي عينيا دمعت وأنا بقرا بوستك، حسستيني ان رمضان هيوحشني قوي، وفي نفس الوقت حسستيني بكل المشاعر الجميلة بتاعة العيد.. برافو عليكي جدا..

بقول لك ايه يا راما كلام في سرك.. ايه رأيك لو مضيتي معانا عقد احتراف في عشرينات .

:)

كل سنة وانتي طيبة يا جميلة

MarwaAshraf يقول...

Salma Amer

ايه الدعوه الجامدة دي.. ربنا يكرمك بجد ياسلمى ويكتر من عدياتك أنت كمان

MarwaAshraf يقول...

dolly

أولا نورتي البلوج كله ياعروسة، ده أول تعليق ليكي عندي .. وسر بيني وبينك بس أوعي تقولي لأحمد عليه "لازم طبعا تاخدي العيدية بأسر رجعي"... هشششش أنا ماقولتش حاجة

هههههههه

شكرا بجد على دعواتك وكل بلالين وأنت بألف خير

MarwaAshraf يقول...

احمد رفعت

إحنا جيل الإنترنت.. يعني جيل الابتكارات

:D:DD:D

ربنا يكرمك بجد ومتنساش العيدية لعروستك وليه أنا كمان بحق الزمالة اللي بينا
:P

MarwaAshraf يقول...

شيرين

يا أهلا يا أهلا .. يا دي النور يا دي النور .. بصي أنا موافقة طبعا على العقد انا ليه كل الشرف إن أكون مع فريق عشرينات

:D:D:D

وكل سنة وأنت دايما حلوة

:D

الحلم العربي يقول...

كل سنة و انتى طيبة و بخير يا رب
تقبل الله منا و منك و يا رب يا رب يا راما يا بنت عمو و طنط السنة الجاية تاخدي عيدية كبيرة من خطيبك أو زوجك بقى بس ابقى افتكرينى ....يعني ممكن ارضي بكيلو كحك بالفستق أو نص كيلو بيتى فور ...أقولك اديلى بالونتين و انا اروح ههههههههه...

تحياتي يا أحلى راما

Wish I were a Butterfly ... يقول...

كل سنة و انت طيبة

ربنا يسعدك و تفرقعي بمب و صواريخ، و تاكلي كحك و بتي فور السنة دي كتييييير أوي :)

حلو البوست دة اوي. و حسسني بفرحة العيد بجد

HaPpY Eid :)

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي

إزيك ياحلم؟ يارب تكوني كويسة.. ايه ياستي الدعاوي الجامدة دي.. بصي ربنا يستجيب بس وأنا حظبطك

ههههههههههه

كل سنة وأنت سعيدة

هابي صوااااااااريخ يأحلى حلم

MarwaAshraf يقول...

Wish I were a Butterfly
ــــــــــــــــــ

إزيك يا فراشة .. كل بالونة وأنت بالصحة والسلامة.. بجد فرحت لما شوفتك تاني
:)

هابي عيد ليكي إنت كمان.. جبتي البومب والصواريخ ولا لسة ؟؟؟

تحياتي