followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأربعاء، 26 سبتمبر 2007

أحباب الله


أحباب الله.. تلك المخلوقات الصغيرة هي أقرب الناس إلى قلبي على وجة الأرض.. لا يفكرون في أي شيء غير اللعب والحلوى.. لا يوجد شيء يشغل بالهم .. لا هموم ولا مشاكل ولا صراعات .. طيبون إلى أقصى حد والصراحة هي أهم سماتهم .. أنجذب لشقاوتهم وأحب مرحهم وأعشق سكونهم.. أحيانا يجعلونني أخرج عن شعوري ببعض مواقفهم المستفزة ولكنهم يعيدون إلى هدوئي في لحظة عندما ينظرون إليّ بكل براءة الدنيا ويقولون بصوت ملائكي وبإحساس بالذنب لا يدوم طويلا: انا أسف


عادة في التجمعات العائلية أذهب لأجلس معهم فأنا كثيرا ما امل من أحاديث الكبار.. وفي مترو الأنفاق الذي أركبة بشكل يومي وأقضي فيه وقت طويل ، احب مجالسة الاطفال والحديث معهم .. احكي لهم عن احلامي واسألهم عن أحلامهم ،يحكون لي عن مدارسهم وأحكي لهم عن عملي .. ونتحدث عن الكارتون وألعاب الحاسوب الذين يفوزون فيها بجدارة دائما... سألني أحدهم مرة عن مستواي في العب على الحاسوب فقلت له وبكل فخر "دايما الكمبيوتر هو اللي بيغلب " فقال لي ليطمأنني " حتغلبية بس العبي العاب سهلة عليكي


أشد ما كان يؤلمني هو رؤية الطفل المعاق او العاجز.. ما زالت اذكر حتى الآن ذلك الطفل الذي خلق في الظلام من يوم مولده.. طفل أعمى .. أذكر كيف كان يمسك برأسة ويهزها بقوة وكيف يتحسس الجدران بيده ثم يدقها دقا ويصرخ بكل غضب وكأن ذلك هو الحل ليخرجة من هذا الظلام.. وأذكر أيضا ذلك الطفل الذي خلق محروما من نعمة الكلام .. كان وجهه صبوح وجميل .. وبالرغم من أننا لم نتبادل مع بعضنا البعض أي كلمة بسبب عجزة إلا اننا قضينا مع بعضنا وقتا ممتعا علمته فيها بعض من ألعابي وهو أيضا علمني بعض من ألعابه








مواقف الأطفال الصغار معنا لا تنتهي .. ورغم سذاجتها إلا أنني أراها مهمة لكسر جمود الحياة وتهوين صعوبتها.. وكثيرا ما كنت أعيش هذه المواقف في لحظة تعب فأنسى سريعا تعبي أو تأتي لي في لحظة ملل فتجدد لي حياتي.. دعونا نرى بعض من هذه المواقف التي شهدتها بنفسي أو رواها لي احدهم



كاظم والحنتور


كان يبكي لأن إصبعة يؤلمه .. فهدأت من روعه وتجاذبت معه أطراف الحديث ونحن نتحدث قلت له: إيه الحاجات اللي أنت بتحب تعملها

فقال لي : بحب أسمع أغاني على الكمبيوتر

أنا : بجد وبتحب تسمع مين؟

هو: كاظم الساهر

أنا: ياااااه.. أنت شكلك ولد جامد.. وإيه اكتر أغنية أنت بتحبها ليه؟

قال لي وهو يرقص: أركب الحنتور وانتحتر .. تراترا وانتحتر



زبال يا ماما زبال


يجلس على قدم امه ولد صغير يبدو عليه الشقاوة.. فداعبتة إحدى السيدات وقالت له: أنت نفسك لما تكبر تكون ايه يا حبيبي؟

فردت أمه بإستياء : نفسه يطلع زبال

فنظرت إليه السيده بإستغراب : انت عاوز تطلع زبال

فقال لها بكل ثقة : أيوة

قالت: طيب ليه؟

قال : علشان اجيب موبايل


علشان خاطر ستو


محمد صديقي .. ولد خجول جدا وبطيء في كل تصرفاتة كالسلحفاة.. قابلت إحدى معارفة بالصدفة وسألت عنه فحكت لي إحدى نوادرة قائلة : إمبارح جدتة بعتتة علشان يشتري ليها حمص شام... غاب الواد تلات ساعات والراجل ماكنش بعيد للدرجة دي ولما رجع جدتة بتسألة: إتاخرت ليه يا محمد ده كله
محمد: لما روحت يا ستو الحمص كان خلص والراجل كان لسه بيسوي حمص تاني فقعدت استنيت لحد لما إستوى وإشتريت ليكي الحمص اللي أنت عاوزاه


أولى تالت


تحكي لي إبنه عمتي التي تعمل بالتدريس عن مغامراتها ومغامرات أصدقائها مع الأطفال الصغار خصوصا اطفال الحضانة وأولى إبتدائي ومن المواقف التي حكتها لي : كنت واقفة في طابور الصبح وعمالة أقول سنة أولى تدخل الطابور... بس كان في ولد صغير واقف مكانة مش بيتحرك فسألته: مدخلتش الطابور لي يا حبيبي.. مش أنا بقول سنة اولى تدخل في الطابور

فرد عليها : أنا مش سنة أولى يا "ميس".. أنا أولى تالت


إنتي كورة


سلمى تبلغ من العمر خمس سنوات ولكنها بنت "ستوتة وناصحة جدا"... وأنس في الصف الاول الإبتدائي ولد طيب أوي وبيحب اللعب جدا.. سلمى كانت بتحب أنس وقررت لما تكبر تتجوز أنس وأنس وافق وكان بيحب يقضي وقتة مع سلمى وفي يوم سلمى قالت لأنس : قولي كلام حلو يا أنس

أنس مرتبكا : سلمى أنت.. أنت

سلمى : أيوة.. أنا إيه


أنس : سلمى أنت كورة


أنس كان يعشق الكرة .. لذلك كان يغازل حبيبتة سلمى بالشيء الذي يعشقة








أحباب الله إني أحبكم بل إني أعشقكم

هناك 16 تعليقًا:

غير معرف يقول...

أضحك الله سنك..
أسأل الله لك بحبك لهؤلاء الأطفال أن يرزقك الزوج الصالح والذرية الصالحة..

غير معرف يقول...

بقالى كتيييييير مش عارفة أدخل عندك يارما ولو دخلت مش بلاقي وقت اكتب تعليق، بس حظي حلو انهارده.

الاطفال كمان بيحبوكى زى ما بتحبيهم، يمكن لأن جواكى روح الطفلة ببرائتها ومرحها.

يارب يرزقك بعيال زى العسل ياراما ياصاحبتى بس ماتفضليش تلعبى معاهم طول النهار

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ

اللهم أمين وجزاكم الله خيرا على الدعاء .. شكرا أوي

MarwaAshraf يقول...

yuyo

ياااااااه يا يويو .. فينك من زمان يا بنتي.. متتأخريش عليه تاني كده من فضلك

اللهم أمين على دعائك الجميل.. ويارب ولادي يكونوا حلوين وبيعرفوا يلعبوا وححاول ألعب معاهم بليل بس

تحياتي

الحلم العربي يقول...

كلنا هذا الرجل يا راما و الله
انا كمان بحب اللعب معاهم اوي ....بحس دنيتهم كلها براءة و جمال و قد ايه بفرح لما بلاقى اطفال لسه عارفين يكونوا ابرياء في الزمن اللى احنا فيه ده

بس يا راما حاسبي منهم علسان ساعات بيكونوا اذكياء اكتر مما نتخيل
اقولك على موقف يضحك حصل فيه :
كنت بلعب مع بنوتة جميلة و هي اسمها"جميلة" هي من الأطفال المتأخرين في النمو أو المنغوليين كما يطلق عليهم و قعدنا نلعب كتير و حبيتها جدا و هي كمان و لما جت واحدة من أهلها تاخدها منى قالت لها لأ آية ماي بيست فريند ...طبعا انا فرحت اوي بالكلام ده

شوية و جه باباها قال لها تعالي يا جميلة هجيبلك شيكولاته قالت له ايوة ياللا نمشي اصل انا مش بحب آية و قعدت تضحك....و مشيت وهي ماشية ابتسمت لى ابتسامة خبيثة بس كانت اجمل ابتسامة من طفلة بيقولوا انها متأخرة في الفهم لكن الحقيقة اننا احنا اللى متأخرين عنها

تحياتى للموضوع الجميل اللى زيك و طبعا براءة راما لازم تحن لبراءة أحباب الله ...أحبك الله يا راما و رزقك بالزوج الصالح و الذرية الصالحة

Salma Amer يقول...

هههههههه
الأطفال دول نعمة من عند ربنا وفعلا احلى حاجة فيهم البراءة والصراحة لانه ببساطة معندهمش مصلحة في التعامل مع البشر بتعاملوا مع كل البشر بنفس القناع .
موضوع بحبك قد الكورة ده فكرني فاكرني بواحدة قريبتنا قاعدة في الإمارات وبقالها كتير ما جاتش في اجازة ابنها الصغير عنده 3 سنين اسمه محمد كنت أول مرة اشوفه وفي الاجازة ارتبطت به جدا وهو كمان ارتبط بيا قوي وكل ماروح ازورهم يجري علي ويستقبلني بحضن رائع
محمد مره قلي أنا بحبك قد كدة وشاور بيده الصغير
فقلتله وأنا بحبك قد الدنيا
فبصلي ومعرفش يرد عليا واقعد يفكر كتير يرد عليا ازاي و بعد فترة لقيته جاي وبيقلي أنا بقى بحبك قد اللبان وهو بيبتسم وحاسس انه انتصر عليا
هو بيحب اللبان جدا فطبعا هو حاسس ان دي اكتر حاجة في الدنيا حلوة
أنا اقعدت يومين بعدها اضحك وكل ما افتكر الحب اللي باللبان ده

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي

صابحتي على الفضاء الإلكتروني ... حلوة أوي حكاية "جميلة" وعندك حق برغم من براءة وصراحة الأطفال إلا إن ذكائهم عالي جدا.. شكرا أوي على الدعاء الجميل .. ولك بمثله ان شاء الله

تحياتي
ــــــــــــــــ
على فكرة وانا بقرا التعليق عماله أقول مين أية؟ مين أية ؟ لحد ما عرفت إنه إنتي ... تقريبا مخي خلاص اتبرمج على حلم
:)

MarwaAshraf يقول...

Salma Amer

عندك حق تماما الأطفال دول نعمة كبيرة من ربنا وما شاء الله عليه محمد.. ربنا يبارك في عمره ويقابلك بيه قريب وعلى فكرة حب اللبان بتاعة ده مش حتعرفي تلاقي زيه أصل حب صادق جدا ياسلمى

منورة المدونة يا سلمى... تعالي عندنا دايما

تحياتي

Omar يقول...

اجمل شيء في الوجود ان الواحد ميتحملش مسئوليه ايا كانت يفضل كده قاعد اكبر مشكله في حياته ان تكون التيتينه وقغت من بئو وعايزها او الكوره على الكرسي اللهو مش طيله او الفيشه بتاعة الئوضه اللهوه قاعد فيها بباه وممته سدوها بحاجه او لما يكبر شويه ممته متخلهوش يقعد يلعب جيمز الى اما يخلص الواجب ...................الخ
الانا واثق منه ان كل واحد في العالم ليه حاجه طفوليه بيعمها ممكن تبئه حركه وممكن اكتلر بس لازم يكون يه
اه اكيد مش زي زمان يعني مش يقف في المطبخ ويغمي عينه ويمد ايده في علبة الجاتوه على اساس ان كده ممته اللواقفه جنبه ماشفتوش
بس انا كده طولت
كل سنه وانتي طيبه

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

انا بموت في الاطفال
انت عارفه تاتي حلم بعد مراتي خلمي ببنت جمبلة ورقيقه اقعد انا وهي بالليل على لكتبه والدتيا برد نرغي وتحكيلى على اول يوم مدرسة واكون صاحبها اوي ....


يارب ارزقنا

MarwaAshraf يقول...

عمر

ياااااااه.. فعلا أجمل حاجة في الدنيا أن تكون بلا مسئولية ، وعايش حياتك بالطول والعرض وزي ما بتقول كان في لحظات نجبر فيها على حاجات بس في النهاية هي ارحم من الي إحنا في دلوقتي

وعلى فكرة أنا متفقة معاك جدا إن كلنا جوانا طفل بيطلع من وقت للتاني وإسأل مجرب
:)

ويافندم طول زي ما أنت عاوز .. المكان ده بتاعك.. مدونتك جامدة وروحها حلوة أوي على فكرة أنا حزورك دايما

نورت البلوج كله يا عمر وتعالى عندنا دايما

يلا سلامات

MarwaAshraf يقول...

احمد رفعت
ــــــــ

ازيك يا عريس ... ربنا يحققك كل أحلامك ويرزقك ببنوتة جميلة ورقيقة وشقية .. مش متخيلة بنتك حد هادي على فكرة

بس ايه حكاية الدنيا برد دي .. حكاوي الصيف حلوة بردوا ولا إيه؟

ربنا يديلك كل ما تتمنى .. قول أمين

تحياتي

الأستاذ يقول...

أنا فعلاً بحب الأطفال صغيرين آه بس الأمامير بس أو على الأقل اللي يكونوا مش رخمين كدة .. لكن مش زيك طبعاً إنتي واضح إنك عاشقة للطفولة دي وربنا يكرمك إن شاء الله وتلاقي راجل بس ميكونش طفل تحبيه وتخلفوا أطفال كتير ميكبروش بقى علشان تعيشي معاهم علطول

أما عن كاظم والحنطور
تفاجئت جداً عندما رأيت كلمة كاظم فقد قلت ان بيننا أشياءاً مشتركة لأنني احب كاظم وأسمعه وفي نفس الوقت أقطن في عين شمس أيضاً وأركب المترو ولكنني لم أكن أعلم ما في الأمر ففوجئت عندما قال الطفل أنه يسمع كاظم الساهر وفوجئت أكقر عندما علمت أنها "اشتغالة" أو على الأقل هذا كاظم بالنسبة له ولو علمت مدى ذوفه لأسمعته سعد الصغير في إحدى القصائد عن نزار

وأخيراً
اسمحي لي أن أحكي نكتة عن الأطفال ومواقفهم أيضاً
ثلاثة أطفال دخلوا محل يشتروا بلالين
الأول: عايز بلونة
الراجل: طلع يجيب البلونة ونزل وقال للتاني عايز إيه؟
التاني: عايز بلونة
الراجل: م انا كنت لسة فوق المهم راح طالع وجابله بلونة وقبل م ينزل قال للتالت وانت عايز بلونة برضه؟
التالت: لأ
الراجل: نزل وقاله إنت عايز إيه بقى؟
التالت: عايز بلونتين
!!!!!!!!!!!!!!!!

Wish I were a Butterfly ... يقول...

سلام عليكم

راما.. كتير اوي بشوف تعليقك في المدونات التانية و بحبك اوي :) بس كل مرة اقول مفيش وقت اشوف البلوج بتاعها دلوقتي.. لغاية ما المرة دي اخييييرا شفته
:D و بجد شرفني جدا اني زرته

الحقيقة انه زي مااتخيلته بالضبط. رقيق.. و مريح.. و قريب مني مش حساني بقرأ كلام صعب يعني و لا محتاجة اشغل مخي زيادة عن اللزوم و لا اي حاجة... بس في نفس الوقت فعلا جميل اوي اوي

و أحلى حاجة فيه في رأيي هو انه شوية يضحك و شوية انساني اوي.. و كدة يعني. مش كله اسلوب واحد خالص... و طبعا صور "سالي" :) دي بجد بأة فعلا أحلى حاجة فيه

أنا بحب الاطفال جدا جدا، و كنت مدرسة KG لفترة.. و بعترف انها كانت من احلى ايام حياتي. بجد يخلوكي تنسي كل الدنيا بهمومها.. عالم تاني تماما :)
أكيد تحبي تعيشي فيه

و انا كمان زيك بحب اروح اقعد اكلمهم، استمتع بالبراءة بتاعتهم و محاولاتهم يطلعوا الكلام صح، و اشوف بيفكروا ازاي. الحقيقة ان آخر حاجة لسة كاتباها من كام يوم في البلوج :) هي اني بتعلم من بنت اختي الصغيرة حاجات كتيرة :)

MarwaAshraf يقول...

الأستاذ
ــــــــــــ

شكرا على تشريفك المدونة.. وبالنسبة للأطفال الرخمين هو بيكون سن معين كده اسمه "سن الرخامه" وكلنا مرنا بالمرحلة دي على فكرة والتحدي اللي كتير بفشل فيه أنك تقدر تتعامل مع الرخامة دي من غير ما يتحرق دمك

شكرا اوي على النكتة بجد دمها خفيف

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Wish I were a Butterfly
___________________________

يانهار أبيض.. متتخيليش تعليقك فرحني قد ايه.. لما يكون حد ولا يعرفك ولا تعرفة ويقولك بحبك بجد تبقى نعمه كبيرة اوي من عند ربنا.. ربنا يكرمك بجد وشكرا أوي على كلامك اللي زي الكنافة

وربنا يديم عليكي حبك للطفولة ويبارك في عمر بنت خالتك

نورتي البلوج وأكيد دي مش آخر زيارة .. تحياتي وبشده