followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأربعاء، 17 أكتوبر 2007

قطرات من ذهب


بالأمس وأنا عائدة من عملي أحسست بقطرة ماء تسقط على وجهي.. فقلت في نفسي :ما هذا؟ هل ستمطر.. ثم ابتمست قائلة يبدو أنني واهمة وأنني من كثرة شوقي للمطر تخيلت وجودة.. فسقطت على وجهي قطرة أخرى فمددت يدي ولكني لم أشعر بشيء.. ثم أسرعت الخطى إلى البيت ونسيت الامر تماما

في الصباح عندما إستقيظت للصلاة شممت رائحة المطر الذكية فخرجت إلى الشرفة لأجد الشارع والأشجار مغسولة بقطرات المطر وحينها تيقنت أنني لم أكن واهمة فتلك التي سقطت على وجهي بالأمس كانت قطرة من قطرات المطر

أحب المطر.. فهو يشعرني بسعادة غامرة ورغبة في الفرح لا نهاية لها وذلك لأنني عندما أنظر إليه وهو يغسل الوجود من حولي أشعر وكأنه يغسلني من داخلي ويعيدني نقية بيضاء بلا أيه شائبة كما أن المطر يعني لي الخير وأنا أسعد بالخير وأيضا لأنني أعلم أن باب السماء مفتوح لي في ذلك الوقت.. لذلك عندما أجد المطر أرفع يدي بالدعاء بكل ما أريد وأحب وبداخلي يقين بأن دعائي هذا لن يرد

السير في المطر هي هواية محببة لي .. فعندما تمطر السماء أجد كل من حولي يسرعون الخطى ولكن قدمي تبأي إلا ان تبطيء وعقلي يذهب إلى بعيد جدا.. يفكر في الذكريات الحلوة الماضية أو بأشياء مستقبليه جميلة يتمنى ان يرها أو يفكر في اللا شيء

أحيانا أجد في نفسي الرغبة ان أجري تحت المطر أو افتح ذراعي وأنظر بوجهي نحو السماء أو أن أضرب بقدمي الماء المتناثر على الارض أو أن أمشي تحت المطر على كوبري النيل يدي في يد من أحب نتكلم حيانا ونصمت حينا

بداخلي كم هائل من الرضا وكم هائل من السعادة وكم هائل من المشاعر الجميلة وكلها بسبب قطرات من مطر لا بل بسبب قطرات من ذهب

هناك 28 تعليقًا:

Salma Amer يقول...

المطر = خير دايما بحس بكدة ومش عرفة لية بعد المطر بتحسي براحة كأن المطر شال همومك وهو بيغسل الشجر
أنا كمان زيك بحب المطر متنسيش تدعيلي معاكي لما تمطر تاني

دوللي يقول...

تعرفي يا راما اني كنت ناوية اكتب بوست عن اليوم دا
بس انت عملتيها الاول
انا كمان بحب المطر اوي والى حانب كل الاسباب اللي انت كتبتيها في سبب تاني زود حبي للمطر هقوله في البوست بتاعي
المطر جميل ومن نعم ربنا علينا ان السماء تمطر

MarwaAshraf يقول...

Salma Amer
_______________

تصدقي إن ممكن ده يكون سبب سعادة الواحد.. فعلا المطر بيغسل همومنا وأحزانا

شكرا يا سلمى على وجودك ومن عينه حدعيلك لما الدنيا تمطر وإن شاء الله حيكون مستجاب

MarwaAshraf يقول...

dolly
____________

انا مستنية البوست يا دولي علشان اعرف السبب .. شكرا على وجودك الدائم

تحياتي

غير معرف يقول...

منذ كنت صغيرا وأنا أحب المشي تحت الأمطار كنت أحدث أصحابي أحيانا بالخروج إلى النيل والوقوف أمام النيل والمطر يمطر أحب أرى تساقط الأمطار على صفحات المياه لأرى فيها ما أفكر فيه وأظل أفكر فيها.

أذكر مرة أيام كنت بالجيش وفي شهر رمضان كنت أفطر في رمضان على شاطئ البحر فأذن المغرب ومع الأذان بدأت الأمطار تمطر فكان كل من يفطر معي مستاؤون وكنت أنا الوحيد الفرح منهم كم كنت أحب هذا المنظر هطول المطر وأنت تقف أمام البحر أو النهر لتنظر وكأن اللآلئ أمامك في البحر.

مواقف الأمطار عندي كثيرة وجميلها وأحبها كلها ولكن يكفي هذا.

ومن أفضل الأشياء أن يصاحب ذلك الدعاء لحديث الرسول صلى الله عليه وسلم أن وقت نزول المطر هو وقت مستجاب الدعاء فيه.

جزاك الله خيرا يا أخت مروه وزادك الله سعادة وبهجة وسرور.

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ
ـــــــــــــــــ

ايه كم المشاعر الجميلة الموجودة في التعليق ده.. فعلا وكأن اللآلئ أمامك

شكرا جدا على الدعاء ومتنساش تدع لي بيه والدنيا بتمطر

تحياتي

شيرين يقول...

هو أنا متفقة معاكو طبعا في موضوع ان المطر خير، وانه وقت استجابة للدعاء، بس أنا مش عارفة مش بستمتع قوي بالحياة تحت المطر، غالبا مش بكون حاسة غير بإني بردانة، وماشية مبلولة وحالتي حالة ، واني هيجيلي التهاب رئوي مؤكد :)

ومش عارفة يمكن كمان عقدتي من المطر برضه سببها من زمان اني كنت بضايق لما الميه بتيجي على النضارة..

بس بغض النظر عن السبب فأنا مش شايفة المطر شيء رومانسي على الإطلاق.. هو ممكن يكون رومانسي في حالة واحدة.. لو الدنيا بتمطر وأنا قاعدة في الدفا وبشرب كوباية هوت شوكليت وبشارك في المطر من مقاعد المتفرجين

المهم سيبك مني بوست رائع كالعادة.. تسلم ايدك يا راما يا جميلة

MarwaAshraf يقول...

شيرين
ـــــــــ

بصي لو بردانة إلبسي تقيل ولو المطر بيضايقك وأنت راكبة النظارة شغلي المساحات .. يا بنتي انت مش حتغلبي

ههههههههههه

وبعدين إحنا كمان بنحب نكون في مقاعد المتفرجين بس في حالة واحدة بس لما البرق بيضوي برة وبيخلينا مش قادرين حتى نرفع عيننا في السما

سيبك أنت مني.. اهو أنت اللي جميلة

Wish I were a Butterfly ... يقول...

انا كمان بحب المطر اوي اوي، و بحس اني مش عايزة ارجع البيت لحد ما يخلص المطر و انا مستمتعة بيه :)

اساسا بحب الشتا و احساس اني مش عارفة اتكلم من كتر البرد... مش عارفة ليه بصراحة الاحاسيس دي، بس يمكن زي ما قلتي انه مرتبط معانا بذكريات حلوة

عموما كويس اننا نلاقي اي حاجة تفرح بعد العيد و تدعو للتفاؤل في الدنيا الصعبة دي. تحياتي على البوست الرقيق دة :) ويااااارب تمطر تاني

MarwaAshraf يقول...

Wish I were a Butterfly
ـــــــــــــــــــــــ

عاجبتني أوي كلمتك بإننا كويس إننا لاقينا حاجة تفرحنا بعد العيد.. تحسي إن ربنا كده عاوز يطبط علينا ويسعدنا

انا بحب ربنا اوي.. شكرا بجد على تعليقك اللي خلاني فرحانة أكتر وخلاني افكر في الخواطر الجميلة دي

تحياتي يا فراشة

الحلم العربي يقول...

اهو المطر اللى بتتكلمى عنه ده انا أخدته كله على دماغى يوم المطر ..هههههههه
مش كنتى تقوليلى قبلها علشان البس تقيل و اعمل احتياطاتى في الشمسية و خلافه....بصي يا بنتى انا معنديش مانع خالص انها تمطر على دماغى ...لكن اكون مروحة مش لسة رايحة الشغل ...بصراحة كان شكلى يومها يضحك جدا و انا داخلة المكتب و هدومى بتنقط مية ههههههههههههه

كل مطر و انتى طيبة يا قمر ....انا كمان بحب المطر جدا ....و دايما بيفكرنى بزمان أيام مطر اليمن كانت بتمطر ثلج و احنا كنا بنحط حلة في البلكونة علشان ناخد الثلج منها و نلعب بيه
و نغنى : يامطرة رخي رخي على قرعة بنت اختى
هههههههههه

Soooo يقول...

بالرغم من ان المطر خير ان شاء الله

لكن في اليوم ده عملت فيها السبع رجاله ونزلت من بيتنا بشورت وتيشيرت ونازل الشارع اتفقد احوال الرعيه
واذ بي افوجأ ..أي والله افوجأ
افوجأ بالمطره اشتغلت وانا برضه عامل فيها عبده اسد .. ولما شدت قوي كنت بعدت عن بيتنا ببتاع اتنين كيلو مثلا

بس الحمدلله .. لقيت ولاد الحلال اللي سلفوني كاب
قال يعني الكاب ده هو اللي انقذني يعني



كان معكم سوووو .. من امام مستشفى اليوم الواحد لعلاج نزلات البرد والالتهاب الرئوي الحاد
هاتشييييييي
الحمدلله

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي
___________

وحشتيني ياحلم وعاوزة أقولك يا بختك علشان مشيتي تحت المطر.. انا معرفتش أنزل اليوم ده علشان كان عندي بوادر برد بس على مين مانزلتش وبردوا البرد تمكن مني.. زعلت أوي وقلت يارتني فضلت صغير قصدييييييي قلت يارتني نزلت وساعتها افتكرت المثل بتاع ضربوا الأعور على عينه قالهم خربانة خربانة

هههههههههههه

كل قطرة وأنت مغسولة ونقية ياحلم.. تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Soooo
ــــــــــــ
يرحمكم الله ياسووو.. وعلى فكرة هو تقريبا وباء منتشر حدانا في بلدنا مصر اليومين دول .. ربنا يشفينا كلنا

وأكيد الكاب عمل شغل معاك.. وحماك من المضعافات بس أنت اللي مش واخد بالك

كرر الزيارة يافندم بس من مكان تاني الله يخليك غير مستشفى اليوم الواحد

ههههههههههههه

تحياتي

انكسارات .. احمد البوهى يقول...

ربما تأخرت زيارتى ..ولكنها ستكون دائمة
....
اجمل ما يميز البوست هو اسلوبك فى عرض المعنى وصلنى باحساسة بمعنى انك حاسه الكلام قوى ولما اقرا فكأنى اسمعه

....

لكى تحياتى

MarwaAshraf يقول...

inksarat
ــــــــــــــ
في كلمة اتقالت ليه في تعليق بوست سابق عاجبتني أوي

late better than never

يافندم المدونة تنور بيك وشكرا أوي على كلامك وانا حستنى زيارتك دايما

تحياتي وبشدة

Soooo يقول...

من امام الكومبيوتر وانا اضع بطانيه حوالين كتافي ومكتفاني ومش عارف اكتب ..
احييكم في بلدكم الاول .. مدونتكم الكريمه ..
وادعوكم لزيارة بلدكم التاني .. مدونتي بنت اللئيمه



ملحوظه:
لو الحكومه كانت بتراعي ربنا في شعبها .. مش كانت اختارتلنا موقع تاني لمصر غير اللي هي فيه دلوقتي وماكانتش مطرت علينا بالشكل اللي حصل ده
(معارض من اجل المعارضه .. او واحد فاضي وخلاص)

والسلاموووز ختامووووز

MarwaAshraf يقول...

Soooo
ـــــــــ

هههههه

انت نسيت اللي خدناه في الجغرافيا.. مصر موقعها متوسط علشان كده بيجي ليها الناس من كل انحاء العالم وعلشان كده هي مطمع للاوغاد.. وإنه موقعها السبب في إنها حار صيفا ومعتدل ممطرا شتاءا يعني اللي هو أحسن جو في الدنيا.. بلاش تكون من المعارضين يا سووو ولا من الفاضيين وقول ورايا تحيا جمهورية مصر العربية

ــــــــــــــــ

وحاضر من عنية حروح ازور بلدك.. اصلي بحب السفر جداااا.. انا بركب وجاية في السكة

والسلامات ختامات

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

مساء الفل اللى عليه قطرات مطر

عارفه أجمل حاجه في المطر اللى قالها سيدنا النبى صلى الله عليه وسلم كان يكشف رأسه صلى الله غليه وسلم ويقول هذا حديث عنه بربه ...

لو لم يكن للمطر شرف غير هذا الشرف لكفاه

MarwaAshraf يقول...

احمد رفعت
ـــــــــ

ايه يا بطل... انت فين ؟ مختفي على الأنظار.. يارب تكون بخير

شكرا بجد على الحديث.. أنا اول مرة أسمع عنه.. فعلا لو لم يكن للمطر شرف غير هذا الشرف لكفاه

صباحك حليب ومبثطر كمان

هههههههههه

تحياتي

غير معرف يقول...

مش لوحدك الى بتحبى المطر انا احساسى تحت المطر مختلف خالص بحث بجد انى عصفور مش بحس انى ماشى بحس انى بطير

MarwaAshraf يقول...

رئيس جمهوريه نفسى
ــــــــــــــــ

أكيد مش أنا لوحدي اللي بحب المطر علشان هو ليه شعبية كبيرة جدا.. وعلى فكرة إحساسك إنك عصفور طاير بيكون علشان السعادة اللي بتحسها وأنت جوه المطر

شكرا على الزيارة وياريت ماتكنش آخر مره

تحياتي

Soooo يقول...

حار جاف صيفا .. دفيئ ممطر شتاءا
حار جاف صيفا .. دفيئ ممطر شتاءا
حار جاف صيفا .. دفيئ ممطر شتاءا

انتي باين عليكي كنتي بليده في النحو

وبعدين ايه ده
طب والله ده ظلمون
ظلمون كبيرون
يعني انا في موضوع واحد معلق تلات مرات .. ومعلق وانا عندي برد كمان
وانتي تعلقي في موضوع واحد بس .. ومره واحده بس
لا لا لا
انا اشجب وادين واستنكر

والسلامووووز ختاموووووز

MarwaAshraf يقول...

soooo
___________
ازاي تتكلم في فرع من فروع علم الجولوجيا وتقولي إني بليده في النحو عيب عليك ياراجل

هههههههه

ماشي يا سيدي شكرا على المعلومة وعلى العموم أهلا بيك للمرة التالتة والخامسة كمان وحاضر حشرف عندك لما تعمل حاجة جديدة .. حتلاقني منورة البلد بتاعتك بس حاسب علشان أنا دايما نوري زايد وبيعمل قفلة

تحياتي

Oma يقول...

el matr da te7si eno bey3'sl el wa7d kdaaa w bey3ml refresh
ana ba7eb elsheta asln gedan 3shan elmatr da
rabna yezed elmatr kman w kman :)))

MarwaAshraf يقول...

OMA
ــــــــــــ

أنا كمان بحب الشتا جدا بس مش علشان المطر بس.. علشان حاجات تانية كتير ممكن أبقى أتكلم عنها بعدين

ويارب فعلا المطر يزيد كمان وكمان.. شكرا على زيارتك يا أوما ومتخليهاش آخر مرة

تحياتي

mohamed يقول...

انا كمان من اللى بيموتوا فى المطرة وبحب امشى وهى بتمطر بلاقى الهوا نقى مش مليان عوادم سيارات وعفرة وبلاوى سوده

MarwaAshraf يقول...

mohamed
ـــــــــــ

المطر خيره عليه زايد على فكرة .. أنا أول مرة تيجي ليه تعليقات بالكم ده.. شكلي حكتب عن المطر على طول
هههههههههه

نورت البلوج ويشرفني الزيارة مرة تانية

تحياتي