followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأحد، 26 أغسطس 2007

حالة حوار




(1)


في تلك الليلة كنت أشعر بالحر الشديد ولم أحتمل فقلت لأبي: هو الدنيا حر أوي كده ليه ؟ انا مش طايقة نفسي


فقال لي بكل هدوء الدنيا : علشان البلح يستوي


فقلت في نفسي : يارب البلح يستوي



(2)



أشاهد التلفاز مع مي الصغيرة وتأتي إحدى إعلانات المسابقة العقيمة 0900 وكان السؤال من قائل هذه العباره؟

"لا يأس مع الحياة ولا حياة مع اليأس"


فتندهش مي الصغيرة وتقول : الجملة ماكنتش كده ..كانت "لا يأس مع الحياة ولا حياة لمن تنادي" .. مش كده يامروة


فنظرت إليها شذرا وكدت أقول لها يا "أم جهل" ولكني تراجعت عن موقفي وشعرت أن لديها كل الحق فيما تقول فحقا لا يأس مع الحياة ولا حياة لمن تنادي.. ألا تتفقون معي أنه لا حياة لمن تنادي

هناك 8 تعليقات:

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

يعني ايه حياة ؟؟؟

الحلم العربي يقول...

هههههههههههههه
اضحك الله سنك ....حلوة ام جهل دي

بس فعلا لا حياة لمن تنادي
أو ربما نحن نؤذن في مالطة

بوست عميق رغم البساطة
تحياتي

غير معرف يقول...

لا يأس مع الحياة ولا حياة لمن تنادي، والله جميلة يا مي يا صغيرة أمال لو كبرتي شوية هتعملي إيه ... بصراحة فظيعة مي دي.. أنا أول ما قرأتها وقبل ما أقرأ تعليقك على الجملة فطست من الضحك..

بصراحة .. عندها حق مي لا حياة لمن تنادي.. ومش هتكلم أكتر من كده علشان انتي ما بتحبيش الكلام في السياسة..ههههههههههههه.

MarwaAshraf يقول...

احمد رفعت

سؤال صعب والإجابة أصعب ... حكيم من يومك والله يا ابني

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي

شكرا أوي على تعليقك اللطيف الخفيف .. وكويس انك اتفقت معانا أنه لا حياة لمن تنادي

تحياتي ليك إنت كمان

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ و (عايش في رمضان) قريبا
ــــــــــــــــــ

شكرا أولا على إحترامك لمشاعري وعدم الخوض في أحاديث سياسية .. ومي الصغيرة بتتعلم من أختها الكبيرة ،ربنا يستر عليها

على فكرة مي مش بتحب أقولها صغيرة وهي ليها حق بردوا دي بقت ثانوية عامة يا ناس

حلم الحرية يقول...

عبقرية انتي يا مي

فهمتي الحياة مبكرا

MarwaAshraf يقول...

حلم الحرية

ليتنا جميعا نملك القدرة على فهم الحياة

دي أول مرة ليكي عندنا أوعي تكون آخر مرة

تحياتي