followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الخميس، 29 مايو 2008

مهندي






اسمه مهند وهو إبن مانيفال صديقة العمل والكفاح.. وانا مش بقوله غير مهندي.. بحسه إبني وصديقي وحبيبي.. هو اللي بيدخل الفرحة لقلبي .. مابقتش قادرة أستغنى عنه خالص... ولما بيبعد عني فترة بحس إني خلاص حموت... يمكن لأن مهندي هو أول طفل أكون متابعة أخبارة من قبل لما يوصل للدنيا... صحيح كنت بغلس على مامتة كتير أوي... وكنت مغرقاها أسئلة وهي حامل فيه وأفضل أعرف منها كل التفاصيل والأخبار... وأقولها هو بيتحرك كتير .. طيب لما يتحرك قوللي علشان احسه... شوفتيه في السونار؟ وهكذا !

وكانت أكبر غلاسة مني يوم ما مهندي قرر يجي للدنيا ... ساعتها قلت لها باستعباط : مالك .. بتشتكي من ايه؟ وكنت دايما بغلس عليها واقولها اني هجيبلك دكتور يوم ولادة مهندي علشان يقولك: مبروك "المدام حامل"... بس هي طبعا كان فيها اللي مكفيها ومقدرتش ترد عليه اليوم ده

يوم ما مهندي قرر يجي للدنيا مامتة جت الشغل عادي ويومها خادوها من الشغل على المستشفى.. ماكنتش عاوزة اشتغل خالص .. كنت حاسة اني نفسي أكون جنبها ومعاها ولحظة ماعرفت الخبر كنت حطير من الفرحة أصلا

روحت أزورة في نفس اليوم اللي إتولد فيه وكان أول طفل أروح أزورة في المستسفى من أول يوم.. دايما كنت بروح يوم العقيقة أو بعد الولادة بشهر... ولحظة ما شيلتة كنت حاسة باحساس مختلف خالص... ومن ساعتها وأنا بطلق عليه لفظ إبننا.. وقاعدت متابعة أخبارة لحد لما وصل عندنا المكتب بعد ثلاث شهور... وساعتها بدأت مرحلة تانية خالص في حياتي مع مهندي... واللي ساعدني في ده إن مامتة طيبة "شوية" وكانت بتسبيني اشيلة وأكله واغنيه له ودايما بتقولي اني واخدها معاها شراكة... وما هو ابننا ولا إيه؟







مهندي طفل طيب أوي واجتماعي جدا... لما بيعيط بيعمل مقدمات بوشة بتخليني شريرة وعاوزة أزعله على طول ولما بيضحك بتحول لبنت طيبة وببقى عاوزة اضحكة دايما

في اغنية عملتها ليه مخصوص لما كان معايا مرة وبيعط.. ساعتها سكت وقاعد يبص ليه ويبص لحركة شفايفي كتير أوي.. ومن ساعتها كل لما ييعط وأغني ليه الأغنيه يسكت على طول ولما أبطل يرجع يعط تاني والاغنية دي بتقول

كان في مرة .. ولد اسمه مهند
كان على طول مستغرب.. وعينية مبحلقين
وكانت ضحكته حلوة.. وخدودة موردين
وكانت راما بتحبه.. واصحابها الحلوين


والحقيقة الاغنية معبرة جدا عن البطل الصغير مهندي ... وشه مستغرب دايما وجميل وعينية مبحلقة وخدودة حمرا زي الورد... قول ما شاء الله منك ليها ليها له :)

اللغة المشتركة بيني وبين مهندي هي لغة الكاك "لغة الفراخ والكتاكيت" يعني وساعات صوت البطة الكارتونية الغريبة اللي بيطاردها التعلب في سبيس تون : بيب .. بيب







مهندي ليه حالات كتير معايا وداعم كبير ليه في حياتي
بحبه لما يعوج ليه راسة يمين وشمال وفوق ويلاعبني
بحبه وهو بيراقبني ويراقب حركة شفايفي وأنا بكلمة او بغني لة
بحبه وهو بيكلمني ويقولي كاك
بحبه لما أسبية ويقوم يزعق وينده عليه بصوت عالي زي الأسد
بحبه لما يعاكسني وانا مش واخدة بالي وعمرة ما ييأس لحد لما ابص واخد بالي
بحبه لما يشوف وشي ويضحكي لي
بحبه لما يشدني علشان اشيلة
بحبه وهو نايم زي الملايكة
بحبه وهو بيضحك ضحة المكارين المجرمين
بحبه وهو مكنوش برغم إنه حلق ومش حعرف أنكش ليه شعرة تاني بس بكرة يكبر وانكشه
بحبه لما يعقد حاجبية ويندهش زي كل أبطال نبيل فاروق






يارب تكبر كمان وكمان يا مهندي.. وانت ان شاء الله حتكون ولد زي العسل والناس كلها حتحبك علشان إنت طيب أوي اوي ... ويارب أشوفك حاجة كبيرة أوي وناجحة واشوفك يوم فرحك عريس زي القمر واقولك وأنا سناني مخلعين : مبروك يا واد يا مهندي يا عريش ومبروك لعروشتك الجميلة.. هي هي هي ... كح كح كح.. أوع ... ياه ده أنا حكون عجوزة خرفانة

واخيرا بقى

كاك كاك كاك مهندي ... دي معناها بلغة مهندي وراما : بحبك بارتياع يا مهندي

ماتنسوش تدعوا للولد الكميل ده ان ربنا يحمية ويبارك فيه ويجعله قرة عين لمامتة راما ومامتة مانيفال

هناك 31 تعليقًا:

غير معرف يقول...

طب حتى قولى مامته مانيفال الاول ع الاقل الست اللى تعبت فيه دى ليها واجب برضه.

عاجبك كده؟ اهو انتى حتى لما اخدتى اجازة مهندك ماجاش واليوم كان كئيب قوى من غيره، مع انه كان واحشنى قوىىىىى.

ربنا يبارك فيه ويحميه يارب ويجعله خير ذرية لمامته وباباه

Soooo يقول...

بسم الله ماشاء الله
عسول قوي
ربنا يحفظه ويبارك فيه يارب

عقبالك ياستي لما تجيبلنا مخيمر .. ويبقى مخيمرنا كلنا



ربنا يسعدك ويكرمك ويوفقك دنيا وآخره يارب



سلاموووووووووز

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

كان في مرة .. ولد اسمه مهند
كان على طول مستغرب.. وعينية مبحلقين
وكانت ضحكته حلوة.. وخدودة موردين
وكانت راما بتحبه.. واصحابها الحلوين

------------------------

بسم الله ما شاء الله ربنا يحمية يارب ويجعلة قرة عين لاهلة بس بلاش الدلع دة كلة يا راما...خد بالك انة رادل يعنى...هاتية كورس تدريبة نبعتة البلد عندنا فى قنا سبوعين تلاتة...
وهايرجع لما تغنيلة يطخك علطول يعنى...

عارفة يا راما اكتر حاجه عجتنى فى كلامك عنة اية

الجزء دة وانتى بتوصيفية

مهندي ليه حالات كتير معايا وداعم كبير ليه في حياتي
بحبه لما يعوج ليه راسة يمين وشمال وفوق ويلاعبني
بحبه وهو بيراقبني ويراقب حركة شفايفي وأنا بكلمة او بغني لة
بحبه وهو بيكلمني ويقولي كاك
بحبه لما أسبية ويقوم يزعق وينده عليه بصوت عالي زي الأسد
بحبه لما يعاكسني وانا مش واخدة بالي وعمرة ما ييأس لحد لما ابص واخد بالي
بحبه لما يشوف وشي ويضحكي لي
بحبه لما يشدني علشان اشيلة
بحبه وهو نايم زي الملايكة
بحبه وهو بيضحك ضحة المكارين المجرمين
بحبه وهو مكنوش برغم إنه حلق ومش حعرف أنكش ليه شعرة تاني بس بكرة يكبر وانكشه
بحبه لما يعقد حاجبية ويندهش زي كل أبطال نبيل فاروق

--------------------------------

بجد رهيبة يعنى ربنا يباركلك ونشوف الباش مهندس ماهر مثلا او الاخت افوديت او ماجد او رعد او برق ..يعنى ابطالك الكارتونين الخاصين بيكى ...وياريت متنسيش تعلميهم 5000000 لغة حية وكل الاعالب القتالية .. والغير قتالية ...وتعمليلة سواقة كل الوسائل بتاعت الموصلات من التكتك لحد الاوتوبيس الcta
بجد يا راما اسعدتى يومى...

صحيح بالمرة فى الغيظ...انا بكتب فى المدونتين بنفس النشاط والتانية بتاعت الغزالى دى بالف فيها قصص قصيرة مش بون يعنى


اسعد الله يومك ويوم مهند وام مهند

ست البيت يقول...

رابع تعلييق
بعد ياسين يبقى مهندي
عقبال ما يجي الفضائي وتجيبي سولي
اصل انا بحب سيدنا سلمان قوي

التاااااااااااااج
حيتحمص في الفرن

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ يقول...

بحب الاسم ده جدااااااااااااا
من صفات الاسم
انه صاحب الاسم ذكي طيب رومانسي جدااا

اي خدمه

^_^

سلام

غير معرف يقول...

أخبار من تحت الأرض..

أول ما قرأت اسم مهند في العنوان بتاع البلوج عرفت على طول انتي كتبتي البلوج ليه.

الخبر اللي عرفته من كام يوم إن الست الأستاذه أم مهند قررت تشتغل من البيت وبذلك سيتعذر عليكي رؤية الشاب مهند أصدي الطفل مهندنا اللي أنا بحبه مووووووووووووت لأنه ولد زي العسل.

وبما إنك مش هتعرفي تشوفيه فانتي قررتي تكتبي البلوج ده.

غير معرف يقول...

إضافة..
------
مهند ده لينا ..
ودايما في عنينا..
لو مهما يزعق ويعيط
برضه حبه مالينا

بنحبه بحالاته
بنحبه بصفاته
وكل لما عنينا تشوفه
مش عايزه تشوف غيره

Unknown يقول...

ما شاء الله

تبارك الخلاق

عسول خالص

ربنا يخليهولكم انتي ومامته

دمتي بخير

غير معرف يقول...

سوما 2010
جميل قوي مهند وجميل انك تكتبي عنه
والأجمل احساس انك تشيلي بيبي لحظة ولادته أنا جربته مع اختي اللي اصغر مني بعشر سنين ،، من ساعتها وهيه عبارة عن حته من جوه جوه قلبي
احاسيس حلوة وربنا يدمها علينا نعمة يا رب
سلام يا جميل

MarwaAshraf يقول...

yuyo
________

ههههههه

شوية غلاسة بقى على ماني... وكويس صحيح أنه مجاش.. ده أنا كنت حزعل أوي لو حبيبي موجود وانا لا ... شكرا على الدعاء يا يويو وياريت مش تقطعي الجوابات

سلامات

:)

MarwaAshraf يقول...

Soooo
_________

أه.. أجيب مخمير ويكبر يحب البنت نعسة وانا ابقى الست الطبقية اللي ضد الحب ده... ايه الاسماء اللي من قرن مضى دي يا سوووو

:D

على العموم يا سيدي شكرا على دعواتك الطيبة

:) تحياتي

MarwaAshraf يقول...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
_____________________


هههههههههه

يطخني مرة واحدة .. لا ده يبقى اسمه عقوق وأنا إبني متربي ولا ايه يا مهندي ؟؟؟

هههههههههه

أما بالنسبة لإبني الكارتوني بقى .. فحيبقى حاجة مختلفة إن شاء الله .. واحد يقول عليه مخمير والتاني ماهر .. ربنا يستر عليك يا دايسكي

هههههههه

ما علينا.. حبقى أدخل على المدونة التانية انا كنت بدخل عليها بس دايما كنت بلاقيها مغلق بس حاضر

شرفت يا فندم

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

ست البيت
________

بقى إنت مروة السويفي.. يا بنتي أنا كنت فكرت نفسي والله فقدت الذاكرة ..

على العموم اهلا بيكي مرة تانية وشكرا أوي على دعائك وحاضر حشوف التاج قريبا ان شاء الله

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

أمير الهدوء
__________

والتلاتة ينطبقوا على الطفل المعجزة

رومانسي لا قصى الحدود
طيب لاقصى الحدود
ذكي لأقصى الحدود بردوا

أهلا بيك سمو الأمير بعد الغيبة

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ
____________________

أموت وأعرف عرفت الخبر منين يا عايش .. هو مافيش حاجة بتستخبى أبدا

________

الأغنية حلوة أوي بس فلتت منك في أخر سطر .. شكرا على مشاعرك الطيبة دي وعقبال ما نباركك قريب يا عريس

;)

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

نور
_______

الله يخليكي يا نور

دمت بسعادة يا بنت إنت

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

سوما 2010
________

عندك حق والله يا سوما احاسيس لا يمكن تتعوض .. يلا شدي حيلك علشان نشيل إنتاجك قريب

ربنا يقومك بالسلامة ويخلي ليكي أختك يارب

شكرا على وجودك

سلامات

فزلوكة يقول...

شرااااكة!!!!!!!!!!!!!!
واضح إنك مش سايباه لمامته خااااالص

ياستى ربنا يخليهولك يارب
حبيتوه والله من البوست
سلميلى عليه وقوليلو طنطك فزلوكة بتحييك أجمد تحية
عشان خليت مامتك راما تكتبلنا البوست الجميل دا

وادعيلى بقى عشان أنا بمتحن ولسه مخلصتش وواضح إنى مش هخلص السنة دى
دعوااااااااتك

Wish I were a Butterfly ... يقول...

:)
كلامك جميل أوي يا بنت إنتي. بجد بتعرفي تفرحيني

ربنا يباركلكم في مهند و يرزقك إنت كمان بواحد زيه قريب إن شاء الله
:)
حبيت وصفك ليه أوي أوي و لقيتني بفتكر بنت أختي في كل خطوة بتقوليها من إنه يراقبك و يعاكسك والضحكة الشقية... :).ربنا يجعله ذرية صالحة إن شاء الله

سامحينيإني اتأخرت في تعليقي.... بحبك أوي

Beautiful Mind يقول...

بورك فى الموهوب..وشكرت الواهب ورزقت بره وبلغ أشده..
عقبال أولادك انشاء الله
ههههههههه
بتخيل دلوقت انك معاهم بتتفرجوا على كارتون وبتتخانقوا على الريموت
توم وجيرى ولا تيمون وبومبا..

Camellia Hussein يقول...

ههههههههههههه
طيب كاك كاك كاك راما:)

Salma Amer يقول...

ربنا يحفظة يارب ويحمية لمنيفال
وعقبال ما اشوف النونو بتاعك واقعد اللعية يا رما يا جميلة
خلي بالك منه

كلام على بلاطة يقول...

ربنا يخلى مهندى ومانيفال
ويكونوا فال حسن
تحياتى

موناليزا يقول...

ربنا يحميه ويبارك فيه وعقبال ماتشوفى ولادك

MarwaAshraf يقول...

فزلوكة

____________

الله يخليكي يا خالتو فزلوكة وشكرا على دعائك وربنا ياستي يبارك في مجهودك ووقتك وتكوني من المتفوقين بإذن الله

MarwaAshraf يقول...

Wish I were a Butterfly ...
_________________________

الله يخليكي يا بندقتي ويبارك في بنت أختك الجميلة.. وشكرا على كلامك الحلو ودعائك الأحلى

وميت مرة أقولك يا بنت إنت

late batter than never

سلامات

MarwaAshraf يقول...

Beautiful Mind
_____________

هههههههه..

ولا خناق ولا حاجة إحنا حتكون رغبتنا واحدة وان شاء الله لما حلمي يتحقق وافتح شركة كارتون نمثل فيها وانا والعيال سوا

:D:D:D

سلامات

MarwaAshraf يقول...

Camellia Hussein
______________

كاك كاك كاك كاميليا :)

إوعي تكون دي أخر زيارة .. مستنية زياراتك الجاية

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Salma Amer
_____________

الله يخليكي يا سلمتي .. مهندي ده في عيني وقلبي وكمان وعقبال لما نشوف عيالك بيجروا في الشركة واحنا بنجري وراهم

:)

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

كلام على بلاطة
_______________


اللهم أمين .. كرر الزيارة

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

monaliza
__________

اللهم أمين .. عقبالك إنت كمان

مستنية أشوفك تاني

تحياتي