followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الجمعة، 23 مايو 2008

وللمخدرات أشكال أخرى






أكيد بتقولوا إني حتكلم عن الأثار السلبية للبانجو والهيروين والكوكاكين ومش لازم طبعا ننسى الكولا والشربات القديمة ... بس الحقيقة مش ده موضوعي

في منكوا الناصح اللي حيقولي : لا .. إنت حتتكلمي عن تطور مصطلح الإدمان.. لأن دلوقتي بقى في إدمان الانترنت وإدمان الشات وخلافة .. بس بردوا ده مش موضوعي

وفي منكوا الأنصح اللي حيقولي : حتتكلمي على الباذنجان كإحدى المواد المخدرة .. اصل في ناس ممكن تحرق البتيجشان على رأي "أم مرعي" وتشمة وتعمل احلى دماغ

بس لكل الناصحيين .. انا النهاردة حكلمكم على نوع تاني خالص من المخدرات .. مخدرات انا نفسي بتعاطها وبعمل بيها أحلى دماغ بس نفعها أكثر من ضررها وكمان مش محرمة


ندخل في الموضوع

مع الضغط المستمر للحياة , ودوري كفدائية في مراحل كتير منها, كان لازم اعمل دماغ عالية وادور على المخدرات اللي ممكن تعملي الدماغ دي


المخدر الاول : القصص والروايات

أنا بقرأ القصص والروايات من أول مجلة ميكي مرورا برجل المستحيل وماوراء الطبيعة.. إلخ لحد روايات عالمية وكمان روايات الناس بتوع زمان زي يوسف السباعي واحسان عدا نجيب محفوظ بس لسة مش دوست فيها أوي لحد اي ورقة ملفوف فيها الجرجير أو السندوتشات.

دايما بنشوف في الأفلام الهابطة البطل لما بيقعد يشم المخدرات طول الفيلم ويتوب على الآخر.. بيقول أنا حاسس اني أنا طاير واني مش هنا .. انا فعلا بكون مش هنا .. بسافر لحد ديزني لاند وأنا مع ميكي .. بكون مع سندريلا والأمير ... لا يا فالحين دماغكم مايروحش بعيد مش بتخيل نفسي سندريلا.. ممكن الحصان بتاع الأمير , الفار اللي عايش مع سندريلا في المطبخ .. الحشيش الاخضر اللي بيمشوا عليه من ورا بابا وماما ما علينا .. مش دي المشكلة ... المهم إني بعرف أسافر معاهم هناك

بحارب الاوغاد مع أدهم وبسمع صوت أنوفهم وهو بتتحطم كالعجين .. وبعد لما بخلص جرعتي من ساعات القراءة بدخل في حالة .. حالة صعب اخرج منها .. حالة بتنسيني الملل والروتين واني بصحى بدري كل يوم علشان أركب مترو زحمة فيه عيون كتير بتراقبني ومش مخلياني في حالي .. حالة بتنسيني الشغل بضغطة وهمومة .. حالة بتخلي عقلي هناك وده المهم

وفوق ده كله لما بقابل وأنا بقرأ مجموعة حروف عملت كلمات وكونت جملة حكمة على السطور.. جملة بحس انها موجهه ليه وهونت عليه حاجات كتير جدا ... في جهازي السبيل الله يرحمة كنت عاملة ملف اسمة مخدراتي العزيزة في مجموعة كبيرة من القصص والروايات دي  وبفكر إني أكونها تاني على "ياسين" اللاب توب بعد لما راحت في الوبا طبعا  


المخدر الثاني : أفلام الكارتون

أفلام الكارتون دي بقى ... حاجة كده لوحدها ... عالم تاني خالص .... وبتعمل بقى احلى دماغ بجد ... خصوصا إنك ممكن تقرا قصة كئيبة تدخلك في حالة ما يعلم بيها إلا ربنا ... لكن مافيش حاجة اسمها فيلم كارتون كئيب

افلام الكارتون مبهجة بالوانها .. فغصب من عن نفسك لازم تنشرح.. أه امال .. افلام الكارتون بتفكرك بوقت كنت فيه بريء أوي أو مجرم اوي بس المهم إنك كنت بتحبك في الوقت ده... فيها لمحة سخرية رهيبة ... ممكن تخلي عندك كمية تعليقات لمواقف كتير في حياتك تسخر منها زي ما إنت عاوز ... ده غير الحكم اللي ممكن تتكعبل فيها واللي بردوا بتيجي في وقتها .. دايما لما بيمر عليه وقت من غير ما اتفرج على كارتون بحس إني عندي نقص كارتون زي نقص الكالسيوم كده بالظبط

المخدر الثالث : الكتابة

الكتابة ... ليها دور مهم اوي بتقوم بيه وهو الفضفضة .. بحس لما بكتب إني اتكلمت كتير أوي أوي .. وده يمكن اللي خلاني شوية اميل للصمت مع انه مش من طبعي .. ولما بكتب قصة أو اعيش اشتغالة بنسى كل حاجة حوالية وبروح في دنيا غير الدنيا وبعيش مع كل حرف بكتبه وبحس بسعادة رهيبة لما اشوفها كملت قدام عيني ... وطبعا بكون في حالة مختلفة جدااااااااا

يمكن العامل المشترك بين كل اللي فات ده .. هو الهروب .. أوقات الهروب بيكون كويس لما بيه بتعمل فاصل وبتاخد راحة من كل حاجة حواليك ويمكن ترجع من هروبك مختلف وقادر تواجة دنيتك بنفس قوية

وأوقات  تانية بيكون الهروب ده حاجة قاتلة .. خصوصا لما ترجع منه اوحش مما كنت .. ولما بيكون هدفك الاساسي من الهروب إنك تهرب وبس

وأنا لما بتعاطى مخدراتي دي .. بهرب.. ساعات بهرب بس علشان أهرب وساعات بهرب علشان اخد راحة وفاصل وارجع احسن من الأول ... وصحيح المخدرات دي بتخليني في سرحان دائم وبتبعدني شوية عن مشاكلي .. بس هي زيها زي عصير الشيكولاتة والفيشار اللي باكلها علشان أحس بالسعادة واليوجا اللي بتخليني أحس بالاسترخاء وعصير البرتقال والليمون اللي حينعشني

مشكلتي الاساسية دلوقتي اني حتى مش عندي وقت علشان أتعاطى مخدراتي العزيزة وأهرب.. يعني من الأخر عندي نقص كارتون ومش عارفة اسمع صوت انوف الأوغاد وهي بتتحطم

:(

هناك 20 تعليقًا:

سكينة يقول...

من فترة كان فيه اعلان على ياهو اوقف حياتك وتفرج على فيلم
يعني المدمنين على نفس أصنافك كثير
وعن نفسي بعد الطرقة الأخيرة على دماغي في عز اللحوسة خطفت نفسي على السيما حجزت تذكرتين لوحدي لفيلمين ورا بعض وفي الفاصل تعرفي عملت إيه
كلت أييسسسسسسسس كريييييييييييييييييم
وأنا مروحة طول الوقت عمالة أسأل نفسي أنا كنت متضايقة من إيه
.....
فمش تستحلي حكاية مش لاقية وقت للجرعات المهونة والمنشطة في الحياة وقت المترو وقت رائع لروايات الجيب بلاش ميكي أحسن يسملكوا للشرطة ويفتكروا أنك هاربة من المدرسة
:)

karakib يقول...

انا كمان مدمن :)) روايات

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

انتى وبتكتبى البوست وقعت منك جرعه عفوا قصدى نوع من المخدرات دول ثلاثه بس انا بشترك معاكى فى ادمان النوع الاول بس دلوقتى بقى على تقيل اى كتاب ممكن يتقرى مش بس رويات يعنى القرايه عموما
تحياتى

ست البيت يقول...

راما ،تحياتي يا زميلة الكفاح الكارتوني،،،
على فكرة ما توخيش نفسك أنا معرفكيش شخصيا بس طبعا يشرفني اتعرف ... ولما تنزلي اسكندرية لازم يبقى أول حاجة تعمليها تكلميني ونشوف بعض
ثانياً : سبقتيني يا راما فعلا الكارتون دا عالم التعاطي اللذيذ ...
وكلام كتير بستخدمه لما ألاقيها ضاقت حواليا
يعني حتى اصحابي في الشغل بقى كارتون زيي
خدي عندك لما حد يتضايق أقوله بص يابني هاكونا ماتاتا
ولما يكون مديري مش موجود أهيص واقول ما فيش مفاسة لا لا لالالاله
وسعاتات زملاتي يسألوني هو فين سكار اقولهم مشي
ويا سلام عليا في البيت كارتوناتي خالص دو حتى مسميني توماس النصاب
ومتهيألي كده انتي اوحيتيلي اكتب عن عالمي الكارتوني اللذيذ
ولا زمن بقه وحتما تعملي تاج كارتوني للمدونين لما نشوف مين مدمن زينا
تحياتي يا راما،، وبلغينا لما القناة تفتح

غير معرف يقول...

انا باكتب بس علشان أنصحك إنك تتعاطى سلسلة "فانتازيا"،، اسم المورد: أحمد خالد توفيق. لو مش لاقياه فى السوق .. عندى كمية كويسة ليكى

غير معرف يقول...

hiiiiiiiiii
rama شكرا اوى انك ادتينى اللنك وهشرفك بتعليقى انا احب اقلك انى عندى نوع تانى من الادمان اسمه ادمان البحر متتخيليش انا بحب البحر قد ايه على الاقل ده المكان الوحيد اللى مش بفكر فيه فى اى شغل ولا اى حاجه وبحس انى خفيفه بلاهموم وبحس بالرضا فيهاوى وان كل حاجه حلوه وعندى ادمان تانى اسمه ادمان السينما انا فعلا بحب السيما

آيــة يقول...

يا حبيبتي الادمان بطريقتك دي فوائده اكتر من اضراره كتييييييييير ..
لدي أسرار كثيرة فيما يتعلق بالتعاطي ..

اقولك سر منهم...كفدائية في الامتحانات ..
ادمنت لعق ورق الشيكولاته قبل دخول الامتحان ...يعمل أحلى دماغ ..

و بالنسبة للادمان في الحالات دي فهو امر مباح و مستحب للاعانة على نوائب الدهر ...

على فكرة انا بحب مدونتك و بوستاتك ..جدا :))

MarwaAshraf يقول...

سكينة
________

أيس كريم وفيلمين ... بس انت نسيتي الفشار ولا مش ليكي فيه... المشكلة في المرتو ان ساعات بيكون زحمة لدرجة انك مش تعرفي تقفي وبعدين أنا ولا بيهمني ميكي معايا في اي حته

مرة واحدة ست كبيرة في المترو قاعدت تسخر مني وقالت ايه بتعيشي طفولتك قلت لها جربي بعد يووووم طويل بعد الشغل والعيال تقراي ميكي لوحدك بليل وحتحسي بالفرق

شكرا يا سكنية على وجودك وربنا يكتر من مخدراتك :)

سلام

MarwaAshraf يقول...

karakib
_________

طيب إوعى تتعالج منها
:)

MarwaAshraf يقول...

رئيس جمهوريه نفسى
_________________


الحقيقة أنا وقعت مني جرعات مش جرعة واحدة ... وعندك حق القراءة عموما ممكن تكون حاجة سيئة جدا

أنا عرفت باللي حصل بس متأخر شوية ... ورغم اني زعلانة علشان سبت التدوين بس انا معاك في قرارك يا بطل

ربنا يكرمك ويوفقك للخير

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

ست البيت
__________

ده أنا بقى عندي زمايل كتير في الكفاح الكارتوني ... انا كامن زيك كده والكارتون صلا مساح مخي خالص بس احلى حاجة والله

انا كان المفروض اسافر اسكندرية ومانفعش بس وعد لو لوحت هناك حبلغك ونشوف طريقة نتقابل بيها

شكرا على وجودك يا ست البيت

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Ramy Eman
_________

ههههههههه... اه طبعا احمد خالد توفيق ده اصلا روحي روحي روحي

ومافيش مانع طبعا إني أخد من عندك جرعة بس المراقبة تخلص من عليه وأنا اجيلك على طول

شكرا على وجودك

تحياتي

Beautiful Mind يقول...

ايه اخبار الفدائية؟
بالظبط زى ما قلتى كده
زمان كانت الافلام الكارتون والكتب
والمجلات متعة رهيبه
وكان دايما فى وقت يعنى يا اما ملل الاجازه او شوية تغيير بعد زهق المذاكره لكن دلوقت المشكله فى الوقت
نجيبه منين؟
انا مره واحد صاحبى ادانى فيلم سمعته على خمس ايام
ك يوم كده اخطف مشهدين ولا حاجه
ههههه
مفيش وقت ..
ايه الحل؟

MarwaAshraf يقول...

Anonymous
_________

تعددت الأشكال والإدمان واحد .. انا كمان بحب السنيما أوي

بس مين حضراتكم على رأي دوري ... على العموم نورت أو نورتي

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

آية مش هنا
__________

شكرا جدا أوي خالص على كلامك... وشكرا كمان إنك فتحتي عينينا على ادمان ورق الشيكولاتة

هنجربة ونقولك على النتائج

انا حاسة اننا سوا في زنزانة واحدة ان شاء الله

ههههههههه
تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Beautiful Mind
______________

الفدائية عندها إصابات كتير ادع لها يا بطل

وعندك حق الوقت بقى قاتل بس احنا مدمنين وحنفضل مدمنين ... شكرا على وجودك أوي

تحياتي

غير معرف يقول...

راما ياجميلة جتلك اهو علشان انتي كمان وحشاني بس انا كنت في حالة من الدوخان وقلت يمكن افوق لما الاقي عندك الادمان بتاعي بس للاسف مش لاقيت مج النسكافيه المضروب وحتتة الشيوكولاته الي بتدوب في البوق مع كل شفطة نسكو يالا بقى ربنا يعوض ولاقي مكان تاني اعمل فيه دماغ سلامي ليكي ياجميلة بس في نقطة مشتركين فيها بحكم المهنة وهي الرغي يووووووووه ااقصد يعني الكتابة تسلمي ياجميلة على سؤالك

MarwaAshraf يقول...

قلوب حائرة
__________


ههههههههههه

حرام عليكي يا شيخة... جريتي ريقي... بس بجد نورتيني وبجد ليكي وحشة

تعالي هنا دايما

سلام

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ يقول...

انا مدمن حاجه تانيه

مدمن تصميم
رسم
وافلام الانمي بمووووت فيها

موضوعك مينفعش اقول عليه رائع لانه اكثر من رائع

Salma Amer يقول...

صحيح يا رما كل واحد عنده مخدراته الخاصة به
اللي بتخلية يقدر يفصل شوية من العالم الواقعي
انا بحب السينما جدا مثلا
بحب زيك قصص الاطفال
امسك كباية شاي واقعد في البلكونة واقرى حاجة
الحاجات دي بتخليني اعرف اغير المود
بس للأسف فعلا الواحد مابقاش عنده وقت يعمل اللي بحيبة في وقت اللي يحبة
هي دي الحياة العصرية
تحياتي يا راماتي