followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الجمعة، 8 فبراير 2008

هكونا ماطاطا



تيمون : باين عليه متعوس

بومبة: اه.. وأنا بقول إنه خايب الرجا
تيمون : لأ لأ.. أنا قصدي مكتئب




فاكرين المشهد ده وسمبا الصغير حاطط وشة في الأرض.. محبط وزعلان وحاسس إنه ضعيف ومنبوذ ووحيد في الدنيا الواسعة.. ساعات كتير لما بكون "متعوس" وأقف قدام نفسي في المراية وأشوف وشي وهو عليه "خيبة الرجا" أفتكر المشهد ده واستعرض الحوار اللي فيه لحد لما أوصل للحكمة اللي نغمها لذيذ أوي.. وغصب من عني وشي "المكتئب" يرجع يبتسم تاني



مش قادرة أقولكم كمية الناس المكتئبة والزهقانة والقرفانة في حياتي قد ايه.. وكل يوم بيزيدوا واحد .. كل ما قابل حد يقولي إن مش طايق نفسه ولا طايق الدنيا.. وإن الدنيا وحشة اوي و.. و.. و.. و.. و.. و وبصراحة أنا نفسي دخلت في المود معاهم وكنت ناوية أدخلكوا أنتوا كمان في المود مع بوست كان عنوانه "كلنا مكتئبون" بس بعد كده قولت "هكونا مطاطا".. الحكمة اللي فعلا نغمها لذيذ أوي ححاول أخليها شعاري.. وفاكرة إني عملت بالشعار ده لمده أسبوع في وقت مضى يعني.. والحقيقة إنه كان أحسن أسبوع في حياتي




كان لازم فعلا أنسى الماضي اللي يغيظ.. يعني لو أنا قعدت ألوم في نفسي وأفتكر الحاجات اللي حصلت ده حيفيد في ايه غير إني حزعل وحضايق وحموت من الغيظ وعلى ايه.. أنا عندي مستقبل كبيييييييييير لازم أديله كل التركيز



بجد الدنيا مش مستاهلة اللي إحنا عاملينه في نفسنا ده.. وهي دي الدنيا لازم نتعب علشان نعرف معنى النجاح.. لازم نزعل علشان نعرف إن الفرح طعمه حلو أوي



أنا قعدت مع نفسي شوية وأفتكرت لحظات كتير أوي في حياتي.. إفتكرت لحظات مرة مرت في حياتي.. كنت حاسة فيها بالضعف والحزن والخوف.. لكن بعدين اللحظات دي علمتني إن ربنا كان عاوز يسمع صوتي .. وعلمتني إن الحزن لا يستمر وإن الفرج دايما سيأتي.. وعلمتني إن ربنا كبير وكريم ومجيب


وإفتكرت لحظات حلوة اوي عشتها.. وأحلام اتمنتها وشوفتها


وإفتكرت النعم اللي ربنا أكرمني بيها .. أكرمني بإني عندي ربنا في حياتي وإنه خلقني مسلمة وموحده.. أكرمني بحب الناس ليه وحبي ليهم.. أكرمني بكلية كويسة وبوظيفة محترمة.. أكرمني بأصدقاء مش حعرف ألاقي زيهم تاني.. ده غير حاجات تانية كتير بس الآية بتقول ( وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها)



في جزء من الكارتون بومبه كان بيقول لسامبا: لازم ترمي ضهرك ورا الماضي



وتيمون رد عليه وقاله : أصولها إرمي الماضي ورا ضهرك



وأنا بقول : المهم إننا نرمي الماضي ونرمي أي حاجة ممكن تخلينا مهمومين أو مضاقيين



إلى كل متعوس


إلى كل خايب الرجا


إلى كل مكتئب


إلى كل حزين


إلى كل طهقان


إلى كل قرفان


إلى كل واحد مش "طايق" نفسه


بقولكم بعلو الصوت هكونا مطاطا




أنا مش حغني لوحدي يا جماعة يلا غنوا معايا



هكونا مطاطا.. حكمة نغمها لذيذ
هكونا ماطاطا.. إرمي الماضي اللي يغيظ
انساه والمستقبل.. اديه كل التركيز
هذا هو البهريز.. الفلسفيز
هكونـــــــــا مطــــــــامطـــــــــــــا

__________________

إقرأ أيضا : هكذا علمتني.. دوري

هناك 13 تعليقًا:

موجة يقول...

جميل يا راما
بوست رائع
فيه افكار جميلة باسلوب شيق

خالص تحياتي
احمد

khobayb يقول...

فعلا هاكونا ماطاطا .. وفي رواية ماتاتا

لأن الحزن والضيق لا يضر سواك

بل قد يقودك إلى اليأس ، ولا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون

يبقى أن الهم مطلوب أحيانا لنتحرك لا لنختنق ، ولنتقدم لا لنختبئ في كهوفنا

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ يقول...

ههههههه
فعلا والله فعلا
هكون مطاطا

انا بحب الاسلوب ده في الكتابه اوي


وعجبتني الجمله دي

وإفتكرت النعم اللي ربنا أكرمني بيها .. أكرمني بإني عندي ربنا في حياتي وإنه خلقني مسلمة وموحده.. أكرمني بحب الناس ليه وحبي ليهم.. أكرمني بكلية كويسة وبوظيفة محترمة.. أكرمني بأصدقاء مش حعرف ألاقي زيهم تاني.. ده غير حاجات تانية كتير بس الآية بتقول ( وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها

الواحد بيبقى مخنوق علشان فاضي وبعيد عن ربنا
انا عشت اللحظات دي

فعلا البعيد عن ربنا ممكن ينتحر

لأنه فقد حاجه أهم من الاكسوجين
فقد روحه

موت نفسه وهو عايش


لازم الواحد يكون قريب من ربنا جداا


بوست رااائع

تحياتي
:)

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

هكون مطاطا
كلنا بتيجى علينا اللحظات دى من القرف وكره النفس والدنيا بس الى لازم يحصل انى احنا منسيبش ده ياثر علينا ونكمل ولما نقدر نكمل رغم الى احنا فيه بيكون طعم النجاح الذ ما لم يكون جه من غير قرف ولا اكتئاب

Oma يقول...

ana bamot fe temon w bomba
shabhy ana w wa7da sa7bty :)))
w mafish a7la mn enk te3eshy Hakuna matataaaa
la2n begad kol 7aga law enty 2oltleha hakuna matata hat3di beshola ela 7ad ma
mosh kol 7aga kol kol
bas ne7awl netab2ha 3la kol 7aga....w akid ba3d elmo7awlat hatkon fashla
tmam awy enk tl3ti mn elkarkaba
HaKuna MaTaTa :))))))

صاحب المضيفة يقول...

أولا ...

مدونتك رقيقة وجميلة

وكلامك عن تيمون وبومبا فكرني بزمن جميل لسه الواحد بيحاول يعيده من حين للتاني


لكن برضو اللي أعرفه ان الواحد لما بيكون زهقان وطهقان بيستعين بالذكر

لان الذكر ده دوا فعال ووقتي لأي حالة اكتئاب من أي نوع

ألا بذكر الله تطمئن القلوب


دمت بسعادة وهنا

غير معرف يقول...

جميل أوي يا راما إن الواحد يلاقي حد يذكره بالحقيقة دي؛ لإن أحيانا الواحد بيوصل لمرحلة من التعاسة والاحباط تخليه كاره حياته وعيشته. بس لما أنا ألاقي حد عنده إيمان بإن الدنيا فعلا مش مستاهلة، ده بيدله شيء من الأمل والقوة...
يا جماعة اضربوها صرمة

Wish I were a Butterfly ... يقول...

حبيبتي راما

بجد أسعدني جدا إني أقرألك البوست دة
لأن دة معناه إنك دلوقتي إن شاء الله أحسن بكتير
و كمان لأني من فترة فكرت زيك وقررت إني أعمل اللي انت بتقوليه في البوست دة، و افتكرت إن الحمدلله حالنا أحسن من حال كتييييير أوي، وربنا مش بيعمل حاجة غير وبيكون فيها خير لينا، إما إنه عايز يفوّقنا وعايزنا نقربله أكتر ويسمع صوتنا في الدعاء،أو إنه بيبتلينا ابتلاء بسيط أوي عشان يختبرنا والمفروض ننجح في الاختبار دة. الحقيقة إني فشلت فترة كبيرة الحمدلله بس بحاول أرجع للصح تاني

الحمدلله على نعم كتيييير أوي، و الحمدلله إني عرفت حد زيك :). نفسي أشوفك بجدبجدبجد أوي

لازم نزعل عشان نعرف إن الفرح طعمه حلو
يارب تحسي بأحلى طعم للفرح والنجاح دايما في حياتك كلها

بحبك أوي
و شكرا على البوست دة أوي

Salma Amer يقول...

هكونا ما تاتتتتتتتتتتا
اية البوست التحفة دة
يا سلام لو الدنيا كلها تبق فيلم كرتون كدة ويخلص هبي اند
وعلشان هي مش فيلم للأسف علم لذلك عندك حق اصلها مش مستهلة و كل ما افكر ملقيش حل تاني
تحياتي لاحلى راما

الحلم العربي يقول...

هكونا مطاطا.. حكمة نغمها لذيذ
هكونا ماطاطا.. إرمي الماضي اللي يغيظ
انساه والمستقبل.. اديه كل التركيز
هذا هو البهريز.. الفلسفيز
هكونـــــــــا مطــــــــامطـــــــــــــا

أنا بغني معاكي اهو لأنى محتاجة اغني الاغنية دي زيك

بوست جميل
فعلا التفاؤل هو الشئ اللى بيخلي للحياة معنى
لو ما اتفائلتش مش هتقدر تعمل حاجة أصلا
صحيح ساعات بنحزن لكن لازم و احنا حزينيين لازم يكون عندنا ثقة ان دي مرحلة ضرورية علشان نحس بطعم الاوقات الكويسة في حياتنا

الحمد لله على نعمه التى لا تعد و لا تحصى

تحياتى صديقتى المتفائلة

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

بجد اسلوبك شيق

بس يا بختك

انتى بيزيدو المتعوسين واحد كل يوم

انا بقى بيزيدو بمعدل 3 متعوس /دقيقة

هههههههه

تحياتى

هاكونا مطاطا

قصدى احمد

شهاب الأزهر يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مدونة رقيقة ومعبرة.. عندي نقطتان؛ الأولى جيدة والثانية محيرة

الجيدة هي أنني في زيارتي الأولى لمدونتكم دخلت وقد تغلبتم على فترة توتر

المحيرة هي تساؤلي.. هل أنت راما "منتدى مجاهد سابقا"؟ أم أنك غيرها؟

عموما إذا كنت أنت فتحياتي.. اما إذا لم تكوني أنت فتحياتي أيضا على الأسلوب الشيق والراقي

ست البيت يقول...

بوست جميل يا راما واضع انك شبهي واقعة في فيلم كارتون
انا من كتر ما كنت بتفرج على سيمبا 1،2 ممكن اسمعهملك
ومعاكي كمان فيندينج نيمو
وحياة نملة دوت الجميلة
يعني مدونة جميلة
وفينا شيء من بعض تحياتي