followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

السبت، 26 يناير 2008

تخاريف





لو فرضنا إن الحرف الأولاني "ت" والتاني "س" تبقى تس

طيب لو فرضنا إن الحرف الأولاني "ب" والتاني "ش" تبقى "بش"



مش عارفة ليه فاكره المشهد ده أوي اليومين دول.. يمكن لأني حاسة إني زيهم معايا ورقة مش عارفة أقراها ولا أفسر ايه اللي فيها.. ومش عارفة أفهم أي حرف منها.. الورقة دي عبارة عن مواقف وأحداث بتحصل معايا ولناس قريبة مني ومشاعر جوايا كتير أوي مش قادرة أستوعبها أو أتعامل معاها

وعلى فكرة أنا حاولت زيهم.. دورت على العدسة بتاعت "عبلة كامل" وقعدت زيها أقول " كانت معيا في الشنطة".. ولما لاقتها كنت مبسوطة أوي علشان كنت فاكره إنها حتساعدني.. والعدسة دي كانت عبارة عن الحاجات اللي اتعلمتها في سنين عمري وحاولت بالخبرة دي أفهم وأعرف وفعلا "لاقيت السطور تحت بعضيها" بس المكتوب عليها كان بالنسبة ليه طلاسم وألغاز

وساعتها بس عرفت إني نظري ضعيف أوي ولسه محتاجه كتير لحد ما أقدر أفهم ويكون عندي خبرة.. محتاجه مساعدة، ومش عارفة ازاي اكون زي "عرفه" فاهمه الحياة صح وعارفه أتصرف فيها بشكل سليم .. أو حتى الاقي حد في زيه في حياتي بيساعدني ونيته سليمه وصافية ويقول لي ايه اللي ممكن اعمله وأنا عاجزة كده.. دلوقتي بجد حاسة اوي بكلمته في المسرحية : الشوف مش هو النظر، الشوف الحقيقي وجهة نظر

بصراحة مكركبة أو ملغطبة شوية

أو يمكن وحيدة

بصراحة خايفة ... وخايفة أوي كمان

ادعوا لي

هناك 26 تعليقًا:

Eman Eltaher يقول...

بجد التركيبة اللى عملتيها ف البوست كانت ف منتهى الواقعية و التعبير
لما جمعتى بين بعض سناريو المسرحية و السيناريو اللى بيمر بيه معظم الناس

كل واحد ف حياته بيحاول يفسر أشياء و مش بيعرف للأسف
البوست الأخير بتاعى حاولت فيه انى أعمل زى ما ذكرتى بس مش عارفة برضه هل ده معناه انى فهمت كل حاجة و لا انى لسه مفهمتش حاجة أصلا ؟؟؟؟؟؟
ههههههه


دى اول زيارة ليكى و ان شاء الله مش هتكون الأخيرة

تحياتى

Salma Amer يقول...

ياه يا راماهو في كدة
اصل انت سبقتني انا بجد حاسة قوي باللي انت بتقولية احساس الكركبة و بحاول افك طلاسم حاجات بتحصل مش فهماها احيانا بحس العيب فية واحيانا بحس انها هي اللي ما تتفهمش
ربنا معاكي وينور طريقك و يهديكي اللي في الخير
وانت كمان ادعيلنا معاكي يمكن نعرف نشوف بالعدسة

الحلم العربي يقول...

ربنا يكرمكو يهديكي للي فيه الخير ليكى و للى حواليكي
آميييييييييين
حلوة اوي الطريقة اللى صغتى بيها حالة التوهان اللى مش انتى بس اللى فيها...لأ كلنا و معظم جيلنا عايشها
مش عارفة امتى هنرسي على بر و امتى هنقول " احنا عارفين احنا بنعمل ايه . و عارفين رايحين على فين" مش عارفة ده هيحصل أصلا و لا لأ
يا رب يحصل قريب ...لأننا بجد مش هنعرف نمشي في طريق غير لما نبقى عارفين احنا عايزين نروح فين أصلا

تحياتي يا كابتن معاميقو
هههههههه
سلام يا قمر

شيرين يقول...

هما مش قالوا زمان "اللي يسأل ميتوهش"
وعمنا محمد منير قال "دور ع الناس".. اتحامي في الناس وعمرك ما هتتوهي..

ربنا يسدد خطاكي ويوفقك يا حبي ياااااا رب

Wish I were a Butterfly ... يقول...

ربنا ينورلك طريقك إن شاء الله ياراما

شفت البوست من يومين بس حسيتني مش عارفة أقول إيه

نفسي أقوللك يللا أنا عاوزة أساعدك أد ماأقدر، بس بفتكر إني أنا في نفس الدوامة فإزاي ممكن أساعد

نفسي أقوللك إن معظم الشباب فعلا حاسين الإحساس دة ومش عارفة إيه أساسه أصلا، بس برده الكلام دة مش هيفيد

أضم صوتي لصوت "سلمى" في كل كلمة قالتهافي التعليق، و عاوزة أقوللك إن أسلوب كتابتك يجنن :) و دمك خفيف أويييي

ربنا يسعدك ويهديكي دايما للطريق الصح يا راما

سلام عليكم ياحبيبي

Great wishes يقول...

راما ..حبيبتى بجد...

تعرفى يا راما انا قد ايه قاريه اللى مابين سطورك .. بجد انتى قلتى حاجه بتحكى عن حال أغلبنا .. حاسه بيكى و و حاسه أنى فاهمه اللغز ,,أصل شبه كل لغز بقابله ..بس الحل مش حاضر كالعاده ,,ربنا معاكى ينورلك طريقك يارب

و على فكره ..تم التصحيح حسب التعليمات يا جميل :))

Beautiful Mind يقول...

السلام عليكم
تصدقى ان بعد ما خلصت البوست قلقت عيلكى
واضح ان دومات الحياه مش بترحم حد...هيا الحياه ايه غير لغز كبير وشوية طلاسم ..وسفر مش ليه آخر
على اى حال ...الوقت كفيل انه يحل كل الالغاز...دا عن تجربه بجد

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ يقول...

ت يعني توكل على الله
ث يعني ثقه بالنفس
إ يعني إيمان بالله

التوكل على الله إذا راحه نفسيه وسعاده غير منتظره
ثقه بالنفس إذا وداعا للضعف
إيمان بالله إذا نور في كل حياتك

عادي الاحساس بالوحده انا نفسي حاسس الشعور ده
بس لو في التلات حجات دول هتلاقي نفسك مش حاسه بوحده

مكركبه وملخبطه
حلها في التلاته اللي فوق
ادعي ربنا كتير كتير كتير
واستخيري دايما في كل حاجه

وإن شاء الله هتجدي السعاده دايما

مش تخافي ربنا معاكي

وتحياتي
:)

غير معرف يقول...

ازيك يا راما ؟
تعرفي من ساعة البوست بتاع الرحلة و الطفل الصغير - مش فاكرة اسمه - و انا حاسة انك قريبة مني جدا
يمكن برضه أنا حاسة جدا باللي انتي حاسة بيه
كل اللي اقدر اقوله لك يمكن أوقات بنحتاج نبعد و حنشوف من بعيد أحسن .. بنحتاج نكبر و ننضج أكتر من اننا نعيش بحسن النوايا .. من شوية خطرت ف بالي فكرة لو عملت جريمة لا قدر الله حروح السجن .. مفيش بقى حد حيقول والله سيبوها متقصدشي .. حاولي تكوني قوية الملاحظة أكتر و حاولي تتعلمي و تتغاضي عن الحاجات اللي مش مهمة أوي .. حاولي تبصي من بعيد بس نصيحة حقيقية متقفيش مندهشة كتير .. اندهشي شوية اه و بعدين فكري ...
لو افترضنا ان الأول ب و التاني س و التالت م تبقى بسم الله الرحمن الرحيم

أتمنى لك من قلبي الهدى
أحبك في الله

Soooo يقول...

عرفه الشواف مابقاش بيشوف وبيحس باللي حواليه غير لما حكم قلبه وتتبع حدسه واخده على فين

جربي كده
وصدقيني لو جربتي .. هتنجحي
وهتبقي .. مروه الشواف



سلامووووووووووز

غير معرف يقول...

ربنا يصلح حالك يا راما ويصلح حالي ويصلح حال كل المسلمين.. مش انتي لوحدك اللي مكركبة الدنيا كلها مكركبة.

غير معرف يقول...

السلام عليكم
هادي الزياره الاولى الي
وشدني لها اسمك فانا احبه جدا
وتوكلي على الله يا راما واحفظي الله تجديه اتجاهك

دمت بود
روري

Oma يقول...

ba3d elkarkaba hdoooooooo2
bas enty dawry 3la ra7tk....w dawry 3la el nor feen 3lshan mata5odkish el dawama :)

MarwaAshraf يقول...

Eman Eltaher
______________

التعليق بتاعك فكرني بجملة قرأتها في رواية وعاجبتني أوي.. جملة بتقول : لكل شيء فذ هذه الدنيا علامة قد لا يفهمهما الإنسان أبدا وقد يفهمها بعد حين... نوري المدونة دايما يا إيمان

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Salma Amer
___________

أه يا سلتمنا في كده وأكتر من كده... شكرا أوي يا سلمتي على دعواتك اللي ترد الروح وأنا حدعي ربنا كتير اوي لحد لما العدسة تبقى تليسكوب تشوف لبعيد وبعيد أوي كمان

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي
__________

آميييييييين يا حلم

وحلو أوي كابتبن معاميقو دي فكرتني بالبحار الغبي وكابتن غريق في فلاش... والله يا حلم أنا مش حقدر أقولك الواحد فعلا إمتى حيقدر يخرج من حالة التخبط الفظيعةدي بس المفروض ما نفقدش الأمل وإلا حنموت.

سلامات

MarwaAshraf يقول...

شيرين
_______

صحيح يا شيرين بس دلوقتي الواحد لما بيسأل بيلاقي "عباقرة" بيفتوا وهما مش عارفين اي حاجة... وعلى فكرة أنا مش حقدر أتحامى في الناس أنا بقيت بتوه وسط الزحمة

:) تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Wish I were a Butterfly
______________________

فراشتنا الرقيقه.. شكرا على كل حرف وكل نقطة فوق الحرف وإنت كمان ربنا ينورلك طريقك المليان بالزهور

وحشتيني :)

MarwaAshraf يقول...

Great wishes
__________

يا أهلا يا أهلا

ايوة عارفة إن الرسالة وصلت لك .. ادع لي كتير وشكرا على وجودك وعلى التعديل كمان

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Beautiful Mind
__________

أنا كمان بعد ما كتبت الكلمتين دول قلقت عليه أوي وعارفة إن هي دي الحياة بس فعلا نفسي أعرف حنخرج من الدوامة دي إمتى وياترى حنشوف النور فيها ولا لأ؟

شكرا على وجودك
تحياتي

MarwaAshraf يقول...

أمير الهدوء
_______

هههههههههههههههه


ح يعني حاضر

ش يعني شكرا

ا يعني ادع لي كتير أوي

شكرا على التعليق اللي في الجون بجد

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

إيمان الميهي
__________

أحبك الله الذي احبتني فيه وربنا يحعلني أحسن مما تظني ويغفر لي ما لا تعلمي

شكرا يا إيمان أوي على كلامك ليه.. بس المشكلة إن الواحد لما بيكون جوه الدوامة بيكون دايخ أوي مش عارف يفكر في اي حاجة ... الحاجة الوحيدة اللي بيكون بيفكر فيها هو أنا حخرج إمتى من هنا.. على العموم أنا ححاول وربنا يستر

شكرا على وجودك وتعالي هنا دايما

MarwaAshraf يقول...

Soooo
__________

يااااااااااااه.. بقالك يجي قرن طويل من الزمان مش بتيجي هنا.. يا ترى ليه الغيبة الطويلة دي ؟؟؟

على فكرة قلبي دي هو اللي موديني في داهية بس أنا بحبة أوي.. ربنا يسمعك منك وأكون زي ما بتقول مروة الشواف

بلاش تتأخر علينا تاني

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ
_____________

عندك حق والله ياعايش.. ربنا يخرجنا من الدنيا دي على خير

MarwaAshraf يقول...

MĕŢø & ŘǿŖêĔ
_______________

صحيح دي أول زيارة بس إن شاء الله مش تكون الأخيرة.. بس إنت ماقولتش إنت بتحب اسم راما ليه.. على العموم حستنى أعرف في زيارتك الجاية .. تحياتي وبشدة

MarwaAshraf يقول...

OMA
________

بعد الكركبة فيه هدوء وبعد الهدوء في عاصفة ... على العموم انا شايفة النور وأنا جوة الدوامة شايفاه بعيد أوي ومستنية الفرصة اللي حقدر أخرج فيها وأروح لحد عنده

شكرا على وجودك

سلامات