followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأحد، 1 يوليو 2007

صديقتي اللدوده



أتشوووووووووم ... كح كح كح كح ... بوووووووووف ... أتشووووووم


معلش يا جماعة أنا أسفة ... البداية كئيبة ومقرفة شويتين بس أعمل ايه ... غصب من عن... أتشووووووووم.. عني.. أصل البوست النهاردة عنها، عن الست انفلونزا هانم اللي مش سيابة حد في حاله .. شتا تلاقيها ، صيف تلاقيها ومعايا أنا بالذات موجوده في كل فصول السنة مش بتحب تسبيني أصلها مرتبطة بيه حبتين وبتعتبر نفسها صديقتي الصدوقة ... كح كح كح .... بووووووووف




عموما لما صديقتي اللدودة بتزورني .. أتشوووووووم ... الدنيا بيبقى ليها لون تاني خالص ... غير اللون اللي شافتة سعاد حسني وهي جنب حسين فهمي .. وبعمل أحسن دماغ ... دماغ متكلفة صح ولا أحسن مسطول في البلد ... وبكون في عالم تاني خالص ... ومش لازم ادخل اوي في المشاعر دي .. اكيد كلكم جربتوها وعارفينها ... بوووووووف




الانفلونزا بالنسبة لية من الهموم اللي بتضحك جدا.. خصوصا انها بتعمل في الواحد شوية مواقف .. بيبقى نفسه
الأرض تنشق وتبلعة ولا يشوف نفسة في مواقف زي دي ... كح كح كح ... أول حاجة في من الحاجات المضحكة جدا شكلك ... لو بصيت على نفسك في المراية بتلاقي على وشك بطاطساية كبيرة لونها أحمر وردي اللي هي كانت سابقا بتقوم بدور .. أتشووووووم .. أنفك




أما طريقة الكلام فبتكون مسخرة .. دايما بتفكرني بالجملة الشهيرة بتاعت الراجل الطيب المليان صبي اسماعيل ياسين في فيلم "زوروني كل سنة مرة لما بيقول " دي منبة يا معنمي منبه " ... الواحد.. بوووووف .. فعلا بيخنف والحروف عنده كلها بتضرب وصوتة بيتحول ويخشن جدا وبتبقى ازمة كبيرة خصوصا للبنات علشان صوت البنت من دول بيكون خشن أوي وكأنها متعودة تضرب حشيش أو بوصف أدق واحدة من معلمين الحشيش وصوتها تقريبا بيكون زي الراجل بتاع اسمنت اسيوط الشهير بكلمة " الشكارة في العبارة "... كح كح كح




ومن الهموم المحرجة المضحكة ... أزمة المناديل .. عادة صاحب الإنفلونزا بيكتشف فجأه أنه في سيل جارف في البطاطساية الحمرا مستعد أنه ينزل في أي وقت ويفضحك .. لو مافيش اي حد شايفك وانت ياعيني محتاس بتمسح في أي حاجة والاشهر في الموضوع ده هو كم القميص (يععععععع اية الأقرف اللي أنا بقولة ده ).. بووووف ... اما بقة لو حد حبك معاة في اللحظة دي أن يكلمك بتبقى فعلا مسخرة .. تخيل الحوار ده كده




هو بتأثر : ايه مالك .. شكلك مش مظبوط



أنت محتاس ومدروخ : شن ... اتشوم .. الحند لله ... شوية بند كده .. شن شن



هو : بند قصدي برد ... اه معلش ويبدأ يبعد عنك بخوف لحسن تعديه ويقولك : أنف قصدي ألف لا بأس عليك



أنت حتعيط : شكننا .. شن شن ...شكننا جدا.. الله يخنيك.. شن شن



هو بقرف : لا العفو على ايه خد المندين قصدي المنديل.. لحسن ... ويبتسم ابتسامة خبيثة




الموقف ده بيحصل فعلا كتتتتتير جدا ويبقى الواحد عاوز بجد يستخبى في اي حته من الكسوف والإحراج ... عموما الواحد لازم ياخد باله ويحرس ويخلي كمية لا بأس بها من المنادين قصدي المناديل معاه




أما المواقف اللي بتأثر فيه بجد .. الناس اللي بتتهرب منك وكأنك حد جربان ممنوع الأقتراب منه... ولا نظرات القرف
اللي بتبقى على وشوشهم ... ولو حد سأل عليك أفضل طريقة بالنسبة ليه بتكون التليفون وفي بعض الناس الشكاكه اللي حتى بتخاف ان العدوى تنتقل ليها عن طريق الأسلاك.. بس عموما عندهم حق .. الموضوع مش سهل بردوا

لذلك عادة في فترة الإصابة بالانفلونزا بتكون وحيد .. طريح الفراش وسط كم لا بأس به من المناديل المستعملة والأدوية .. وكمية من المجلات والكتب التي لا تفقة أي حرف مما تقرأه فيها بسبب الصداع النصفي الرهيب .. والدوخة المحترمة اللي بتكون فيها... بووووووف



دايما الأغنية اللي بفتكرها لما اصاب بالأنفلونزا كما هي حالتي الآن هي " دماغي بتلف وعيني بترف وعقلي فاضلة دقيقة ويخف " يارب اشفيني واشفي كل مرضى الإنفلونزا


ادعوا لأختكم ناما قصدي راما بضمير .. سلام أشوفكم... أتشوووووم ....على ألف خير ... بووووووووف
تحديث على هامش البوست متأخر شوية علشان كنت مشغوله:-1
الحمد لله .. انا خفيت وبقيت بخير بعد أسبوع تقريبا من المرض وصديقتي اللي بموت فيها "ربنا ياخدها يارب" سابتني بعد محايلة وعياط ووعدتني انها تزروني قريب :(... بس انا ان شاء الله مش حسمح بكده ولا يونكن .. لا يونكن كلمتي تنزل الأرض أبدا
وبجد بشكر كل اللي أهتم وسأل عليه واللي دعا ربنا من قلبه علشان يبعد القريبه .. الله ما يوريني وشها تاني أبدا ويارب يارب تتوه في السكة وهي جاية تزورني :) .. وبخص بالشكر استاذي الفاضل وسام اللي عمل ليه دعاية محترمة على الماسنجر بتاعه وخلى ناس كتير تعرفني تدع لي من قلبها وناس تانية متعرفنيش تدع لي بظهر الغيب .. ربنا يكرمك يارب ويجعله في ميزان حسناتك
وإلى لقاء قريب
كتبتها لكم راما .. في وقت متأخر في الشغل .. من يوم الأربعاء الموافق 11-7-2007

هناك 14 تعليقًا:

وسام فؤاد يقول...

ألف سلامة ليكي.. أول مرة أضحك من قلبي من سنة.. ربنا يبارك في قلمك.

MarwaAshraf يقول...

الله يسلمك يا استاذي الفاضل .. وانا مبوسطة إني ادخلت السرور إلى قلبك
ربنا يبارك في حضرتك
تحياتي

الحلم العربي يقول...

ألف سلامة عليكي
و اسمحيلى احسدك لأنك طريحة الفراش أصل انا مطحونة شغل حتى أيام الأجازات و نفسي في اجازة ...هههههههه
انا كمان الأنفلونزا دي روحي روحي روحي .....بتحبنى جدا صيف شتا زيك بردو و حاسة بالمواقف بتاعتك جدا
بس بقول ما هو كل واحد بيتعرض للمواقف دي ....هما يعني مش بيعيوا زينا بردو و مسيرهم حد يتضايق منهم كده

انتى عارفة انا ساعات بسلم على اللى عندهم برد مخصوص علشان ما يحسوش بشعور ان اللى قدامهم ده قرفان و لا مضايق منهم ...طبعا لأنى مجربة

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي

اهلا بيكي ... أنا الحقيقة طريحة كرسي المكتب في الشغل ولست طريحة الفراش .. يعني احنا الأتنين في الهنا سوا

اما بالنسبة للسلام على مريض الأنلفونزة انا بعمل زيك كده بالظبط .. بس نصيحة ليه وليكي بلاش نعمل كده علشان العواقب بتكون وخيمة جدا

شكرا على وجودك والله يسلمك

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

ههههههههههههههه
حلوة أوي البوست وحلوة أوي الانفلونزا ام دم خفيف

وحلو وي شعورك وصداقتك الجميلة مع فيروس الانفلونزا .

بجد هجبى البوست أوي .

والف سلامة عليكي يا ناما قصدي راما

MarwaAshraf يقول...

أحمد رفعت

الله يسلمك يافندم .. وربنا يكرمك يانب ويبعد عنك الصداقات اللي من النوع ده

تحياتي وبشده

غير معرف يقول...

الف سلامة يا ناما( راما ) الجوميلة انا عارفه شعورك جد لاني مع الاسف الانفلونزا هي تؤام روحي او زي ما بيقول حسن حسني في مسرحية جزمني يا " انا قرينك يا زاووي " لدرجة ان اصدقائي يستغربوا قوي لو مش عندي برد
شفائكي الله وعفاكي يارب
وبجد انا معجبة بكتاباتك جد ذات طابع مميز مثل صاحبتها

MarwaAshraf يقول...

Noga Kadry

نوجا الجميلة ... ايه ده دي طلعت رفيقتك ناس كتييير أوي بس بصراحة أنا مش معجبة بالصداقة دي خالص احنا لازم نعمل حاجه ونقهر القرين الوحش ده

وربنا يكرمك على كلامك الجميل وشكرا على وجودك .. نورت المدونة

سلام

غير معرف يقول...

أولا: اللهم اشف أنت الشافي لا شفاء إلا شفائك شفاءا لا يغادر سقما... أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيك... اللهم اشف أختنا راما، اللهم اشف أختنا راما، اللهم اشف أختنا راما.

ثانيا: مع إني بدأت في قراءة البلوج وأنا في عز الشغل إلا إني "فطست من الضحك".

ربنا يشفيك ويبعد عنك الأنفلونزا

MarwaAshraf يقول...

عايش مع ايقاف التنفيذ

اولا : شكرا جدا على الدعاء اللي بضميييييير أوي ده ربنا سمع منك على فكرة وانا دلوقتي أحسن كتير

ثانيا : الحمد له إننا عرفنا ندخل السرور على قلب مسلم

تحياتي .. سلام

خيرالدين يقول...

ألف سلامه

MarwaAshraf يقول...

e7na

الله يسلمك

غير معرف يقول...

تعليق على الإضافة..
الحمد لله الذي أبعد عنك المرض وشفاك .. والحمد لله الذي أرسل إلي البرد وأدعو الله أن يشفيني منه.

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ

الله يكرمك.. شكرا جدا.. ومعلش شفاك الله وعفاك

المهم تكون قوي وتستخدم كل الأسلحة الحرب مش سهلة

تحياتي