followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الجمعة، 18 مايو 2007

الرحيل



كانت ليله هادئة مقمرة.. سمائها صافية، نجومها متلألئة.. وهو جالس في الشرفة كعادته شارد يفكر... ينطر الى تلك الصورة التي كانت في يده وقد بدا وكأنه يحدثها وقال لها:-ا



كم أشتاق إلى رؤياك ... كم أشتاق

كم أشتاق الى ابتسامتك التي كانت تزيح أي هم من قلبي مهما كان حجمه

كم اشتاق الى عينيك التي اتلمس فيها براءة الأطفال.. عينيك المليئة بالحب والحنان والاخلاص لي

كم اشتاق الى احضانك التي كنت ارتمي فيها عندما أشعر بالتعب او الضيق وأجدها دائما متسعة لي

كم أشتاق إلى ايامنا معنا تلك الأيام التي كنا نقضيها في مرح والابتسامة تعلو وجوهنا والكلام المعسول يتساقط من شفاهنا... كلام يبدو وكأنه لحن عذب يعجز أعظم موسيقار عن تأليفة أو كمنظومة شعر يعجز أبدع شاعر عن كتابتها



لقد سافرت يا حبيبتي في ذلك الطريق الذي يبدو بلا عوده وظللت تبتعدي وتبتعدي.. ولكنك لم تبتعدي لحظة عن فؤادي.. ذلك الفؤاد الذي يتوق لرؤياك ويتمزق لفراقك



أعلم أنني سأسافر من نفس الطريق يوما ما ولكن متى؟!.. فلقد رحلتي ياحبيبتي وتركتني هنا وحيدا، شريدا، حزينا.. رحلت وتركتينني بلا أمل


وانحدرت دمعه من عينيه.. دمعه تحمل الكثير من ألم الفراق ومرارة الشوق .. انحدرت على تلك الصورة التي كانت في يده لتلك السيدة الجميلة التي اختطفها الموت يوما من بيت حبيبها وزوجها




هناك 13 تعليقًا:

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

مش عارف اقولك ايه يا مروة .
بس الحالات ديه بتتعبني أوي أوي ومش بعرف اقول ايه فيه .

بس اي نوع من الفراق تقصدي .

وعلى العموم افتكري كلام سيدنا النبى صلى الله عليه وسلم أحبب من شئت فانك مفارقه .

المهم انك تدعي لها بكل ذكرى طيبة بينكما ان يغفر الله لكما .

وربنا يجمع الاحباب مع الحبيب

غير معرف يقول...

انتى مش بس هاتبقى إعلامية مشهورة
ده كمان فيه مواهب تانية مستخبية وانا مااعرفش
بس بلاش تترددى تاني في كتابة حاجة
خصوصا ان المفروض انك عاملة المدونة بتاعتك عشان كده
وعلى العموم هو الفراق فعلا صعب بس لو خدنا بالنا ان اللى بيموت مش هاتسعده دموعنا لكن دعائنا ليه هايحسسنا انه لسه موجود معانا ودعائنا بيوصله
يمكن ده هايخفف الحزن اللى جوانا كتير

وبجد أسلوبك هايل

MarwaAshraf يقول...

عم احمد
شكرا انك فكرتني بكلام الحبيب صلى الله عليه وسلم... وربنا يجمعنا كلنا معاه في الفردوس الاعلى..

وعلى فكرة دي مجرد خاطرة صغيرة تعبر عن موت الزوجة بسبب المرض وافتقاد الزوج ليها.. كلها من خيالي بس أكيد مش بعيدة عن الواقع وفي حياتنا في نماذج من دي كتير

بس بجد لو أنت حسيت انها قصة واقعية ده بيطمني على نفسي وعلى مستقبلي الأدبي كمان
ربنا يسعدك يارب

غير معرف يقول...

مروه اشجعك بقوه لان تكونى صاحبة اس كبير فى مجال الكتابه و نصيحه من اخ يجب ان تتعايشى مع القصه حتى يتم احسن اخراج ....... اشجعك يا راما
islam IT

MarwaAshraf يقول...

يويو الجميلة

ايه الكلام الجميل ده كله؟... حاضر انا حسمع الكلام ومش حتردد تاني ابدا تحت أمرك... وعندك الحق بس انا عاوزة أضيف حاجة احنا نبكي علشان نعبر عن مشاعرنا وفي نفس الوقت ندع للميت علشان يوصل لي دعائنا
ربنا يكرمك

غير معرف يقول...

menem
كاتبة رائعة ومستقبل باهر بإذن الله .. ذكرتيني برحيل أعز صديق لي، فقد كنا لا نفترق طوال اليوم سواء صباحا أو مساءا سواء كنا نعمل أو في غير وقت العمل (الله يرحمك يا حسن) فقد جعله الله سببا في هدايتي، توفى من سنة وشهرين كان أحب الناس إلى قلبي ولكن لله ما أعطى ولله ما أخذ وكل شيء عنده بمقدار ولا نقول إلا ما يرضي ربنا .

MarwaAshraf يقول...

استاذ اسلام
شكرا على تشجعيك جدا وعلى نصحيتك كمان.. ربنا يباركلك انت وعروستك الجميلة
*************
استاذنا منعم
ربنا يرحم صديقك اللي مات ويجعل قبرة روضة من رياض الجنة ويجمعك بيه في الفردوس الأعلى... كل لما تفتكره ادعيلة كتير وحاول كمان تسال عن اهله

ربنا يكرمك

غير معرف يقول...

السلام عليكم

راما ... حبيبتى


ولكن ... كم من قلوب تفرقت دون أن يكون مفرقهم هو الموت الذى هو لابد منه لكل كائن حى

لن أقول لك أنه قد أعجبتنى كلماتك
أو أنها أثارت فى نفسى شجون لا تنمحى
ولكن سأقول لك أن ما يخرج دائما من القلب يصل إلى القلب
ويلمس شغافه .... حتى وإن أبكاه

MarwaAshraf يقول...

ايمييييييييي
يعني أن مش عارفة أقولك ايه... انت احساسك عالي قوي وانا بحبك أوي أوي أوي
يارب أشوفك أحسن ايمان في الدنيا كلها

سكينة يقول...

وكفاية بقى تعذيب وشقى ... ودموع في فراق ودموع في لقا
يحمل الشوق أنانية بحتة ولكنها أنانية محترمة ومقبولة اجتماعيا

MarwaAshraf يقول...

سكنية

اهلا بيكي في المدونة وشكرا على تعليقك أنت ضيفةو جديدة لا أعرف عنها غير الأسم :) بس مرحبا بيكي على كل حال...

أنا رحت قرات البوست تاني وحاولت أدور على الأنانية اللي أنت شوفتيها بس ماحستهاش أوي زي ما أنت حستيها

شرفت ياسكينة ويارب تكوني ضيفة دايمة عندنا ... سلام :)

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

آمين يا أحمد يا رفعت..

ربنا يجمع الأحباب مع الحبيب عليه الصلاة والسلام

بجد يا راما تدل على إحساس عالي أوي

إلى الامام يا افندم

MarwaAshraf يقول...

استاذنا مصعب عندنا.. يامرحبا يامرحبا

بجد فرحت لما شوفت التعليق بتاعك.. على فكرة أنا متابعه جيده للمدونة بتاعتك وعجباني جدا.. خلصت كل الجديد تقريبا بس القديم لسة شوية.. وكتير حاجات بستفزني إني أعلق بس كنت بتكسف لكن خطوتك دي شجعتني..

ماتحرمناش من وجودك وشكرا على كلامك
:)