followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الاثنين، 14 مايو 2007

حكاية البنوتة راما

مين راما دي؟... يعني ايه راما ؟.. هو أنت ليه مسميه نفسك راما ؟... أنا شفت على الماسنجر اسم راما معناه ايه؟... هو اسم عربي أصلا ؟

عادة السؤال ده بيتكرر من الناس اللي حوليه واللي يعرفوني ... في ناس بتسأل بس بدافع الفضول وناس بتكون مضايقة - بتضخيم حرف الضاض- أوي من اسم راما علشان بيكونوا فاكرين انه أسم أجنبي وباسمع كلام زي"النبي عربي وماله اسم مروة يعني ماهو زي الفل ... ولعن الله أهل الفرجنة "وكده يعني... وناس تانية بتتكسف تسأل أصلا وبتكسف تقول الاسم وصراحة مش عارفة ايه السبب ؟

وعادة لما بتسأل السؤال ده بقول دي حكاية طويلة أوي... مع إنها مش طويلة بس بردوا مش قصيرة وعلى العموم تعالوا نعرف الحكاية بدأت ازاي

كان ياما كان ياسعد يا إكرام ما يحلى الكلام إلا بذكر النبي علية الصلاة والسلام ... -قولوا عليه الصلاة والسلام يا نبي :) - كان فيه بنت أسمها مروة بنت عادية زي كل البنات... وعلى فكرة معنى اسم مروة حلو أوي فهو من حجر كريم اسمه حجرالمرمر وفي نفس الوقت على اسم جبل الصفا والمروة الموجود في مكة الحبيبة يعني اسم يجمع بين القوة والصلابة والجمال!.. مروة لاقيت ان في بنات حوليها اسمهم بردوا مروة وهي مش كانت مشكلة كبيرة أوي بالنسبة ليها.. بس هي حبت يكون ليها أسم مرتبط بمروة وفي نفس الوقت مختلف عن كل المروارات الموجودين في الدنيا .... ا

فعقدت مع نفسها تفكر وتقووووووووووول:ا
مروة ممكن تكون "ميرو" أو "مارو" وطبعا المروارات اللي حوليها بيتنادوا بردوا بنفس الاسامي المستعارة دي أو اسامي الدلع زي ما بعض الناس ما بتقول وعلشان البنوتة مروة دي مبتكرة قامت خدت أسم "مارو" وحولتة لي "روما" بس قالت:- طبعا طبعا لايمكن أبدا اسمي يكون على اسم بلد.. فحولت الواو لحرف ألف وبقى "راما" بصت على الأسم ولاقتية مختلف وجميل وغريب وحصل بينها وبين الأسم ماتشينج -يعني تواصل- ومش اي تواصل... كان ماتشنيج جامد أوي ومن يومها وده كان النيك نيم بتاعها

راما عرفت بعدين ان اسمها ده ليه معنى وموجود في دنيا البشر وموجود في المعجم كمان.. " يا حلاوة ياأولاد" في الأول كانت فاكره ان معناها الظل الذي تصنعة النخله في الصحراء وان اسم راما هو مفرد راماتان وهي قصة للأديب نجيب محفوظ ماكنتش سمعت عنها ولا قرأتها قبل كده وبعديها بشوية قرأت في إحدى قصص فلاش ان اسم "راما" هو اسم معبود في الهند وان الاسم بيستخدم للتحية هناك... وإن راماتان مفردها رامه مش راما... ومروة مش فرق معاها معنى الاسم ايه .... المهم معناها عندها والاهم انها كانت بتحب مروة وبتحب راما وبكده نقدر نقول توته توته خلصت حكاية راما البنوتة

بس كده ياجماعة دي قصة الاسم من الأول للآخر ... أنا فاكرة في يوم كان في واحدة صاحبتي عاوزة تاخد رقم الموبايل بتاعي وتحفظة عندها ولسه بتعمل حفظ

قالت لي : انا عندي كام مروة في القائمة بتاعتي... تحبي أكتبك أيه؟؟؟

ردت عليها وقولتليها: عادي أنا حليت المشكلة دي من زمااااااااااااااان .. اكتبي راما
بصتي ليه باستغراب وقالت لي : راما.. ؟؟؟ راما مين؟؟؟ ... يعني ايه راما ؟؟

قولتليها: يااااااااااه دي حكاية طويلة... بصي يا ستي الحكاية إن.. را

هناك 15 تعليقًا:

غير معرف يقول...

رغبة في التميز وقدرة ابتكارية عالية من يومك وراء أسم الدلع
الغريب بقى إن اسم راما ما لفتش انتباهي مع أن طبعي أسأل الناس عن معنى الاسماء
غطيني وصوتي أنا عجزت
:)

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

تخيلى يا راما انا كنت عايو اعرف راما ايه بس كسلت اسأل .
بس كويس انك بتعرفينا عليكي قبل ما تبدئي القصة .
ربنا يكرمك يا روما قصدي راما :)

غير معرف يقول...

كان لازم اسم مميز عشان من اول ما وقعت عينى عليكى حسيت انك شخصية مميزة فعلا ولا ازكى على الله احد

غير معرف يقول...

بصراحة انا ماكنتش عارفة يعنى ايه راما وما سألتش لأنى اول ماشفت الاسم قلت ده اسم لواحدة عايزة فعلا تكون مختلفة وعايزة تفهم الناس انها مش اى مروة
وهو يعنى كل مروة تبقى راما

MarwaAshraf يقول...

د. حنان
انا فعلا نسيت أقول على الناس اللي مش بتاخد بالها من الاسم أصلا... وحضرتك لا عجزت ولا حاجة الشباب شباب الروح والقلب
شكرا أوي على تشريفك

MarwaAshraf يقول...

عم أحمد
معرفتش في طبعك الكسل ... ربنا يزيدك حيوية ونشاط... ربنا يكرمك أنت كمان
نورت المدونة
-------------------------
دندون الجميلة
ربنا يجعلني أحسن مما تظني ويغفر لي ما لا تعلمي ... شكرا جدا على كلامك الرقيق

MarwaAshraf يقول...

يويو السكرة

هللت أهلا وححلت سهلا... والله مش عارفة بيقولها إزاي بس بجد نورتيني ... ربنا يديم المحبة اللي بينا

غير معرف يقول...

menem
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ألف مبروك يا أخت مروه على المدونة الجميلة.. أنا كان عندي فضول أعرف معنى كلمة راما والحمد لله عرفت..
ربنا يوفقك وتنجحي في عملك وتكوني إعلامية كبيرة أوي أوي أوي.
وبس

MarwaAshraf يقول...

MR Menem

الله يبارك فيك يافندم والحمد لله إني أشبعت فضولك وربنا يتقبل منك الدعاء ... ربنا يوفقك أنت كمان في شغلك وحياتك
وبس

Reemo يقول...

عرفت مدونتك بالصدفه وانا بلف فى بلوجر:)
مبروك على المدونه ومع انها متأخره شويه
جميل الاسم اوى
اول مره اسمعه وأول ما دخلت قلت يعنى ايه راما
لقيتك كاتبه معانه فى البوست:)
تحياتى يا قمر

MarwaAshraf يقول...

remooo
أهلا وسهلا بيكي ...شرفتي المدونة والله يبارك فيكي ياستي والتهنئة ماجتش متاخر ولا حاجة... تحياتي ليكي انت كمان أنا رايحة أزورك دلوقتي علشان اشوف مدونتك
سلام :)

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

ولا يهمك يا راما منهم..
انا الاسم عاجبني أوي :)

MarwaAshraf يقول...

بجد الأسم عجبك.. كان نفسي أقولك أتفضل بس ماينفعش
:D

غير معرف يقول...

الحقيقة انا اسمي راما و كنت اعرف انه اسمي معناه ستار الكعبة بس مرة معلمتي قالتلي ان اسمي معناه الارض حول الكعبه فصرت مش عارفه ايش المعنى الصحيح.....و كنت اعرف ان معناه كمان اله الحب فالهند و ان اصل الاسم هندي....و هلأ حابة اشكرك عشان خليتيني اعرف ايش معنى اسمي الصحيح....شكرا كتتتتتييييير

راما يقول...

انا كمان اسمى الحقيقى راما من مصر مكنتش اعرف ان فى بنات ثانية اسمها راما شعور جميل اول مرة احس بيه