followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأربعاء، 29 أكتوبر 2008

خرم كبيييييييييير بصوابع







بابا دايما يقولي إني يداى العزيزتان فيهم خرم كبير... والفلوس مش بتستنى فيها دقايق زي ما تكون بتكهربني ... وأنا كنت بقول لبابا : من شابه أباه فما ظلم وانت مش عندك خرم واحد لا انت عندك اتنين .. واحد في الشمال وواحد في اليمين واللي أنا فيه ده وراثة ونفضل نتجادل سوا عن ظاهرة التبخر للفلوس السريع لم بتوصل لإيد حضرتي

حكيت لصاحبتي أيات عن هذا الموقف الوراثي بين الأب وبنته فقالت ليه : التوصيف الدقيق لحالتك إن ايديك عبارة عن خرم كبير طالع ليه صوابع

ضحكت جامد جدا على توصيفها الدقيق بس لما تخيلت المنظر حسيت بالرعب والفزع والخوف و.... وكل المشاعر اللي من النوع ده

زمان كان في أغنيه لبلبله بتقول فيها : حصالتي ليها كرش .. أنا بقى حصالتي عندها مجاعه وعاملة رجيم على طول ... ساعات بحس إني فعلا مبذرة وساعات تانية بحس إن الدنيا هي اللي غاليه وهي اللي فعلا مبذره... الواحد من ساعة ما اشتغل وهو مش بيتسأل غير سؤال واحد غلس : ها وبتحوشي بقى يا حبيبتي؟؟... عااااااااااااا.. وفي سؤال أغلس : حوشتي كام لحد دلوقتي .. بحس من سؤالهم إني اشتغلت مديرة البنك الاهلى المصري .. وان كنوز علي بابا وكنوز الامير جوز سندريلا مفتوحة قدامي ... ما علينا .. الاعتراف بالحق فضيلة

أعترف أنا راما بنت الأرض إني أنا فعلا مبذرة في أول الشهر .. ومقطرة في نص الشهر .. وشحاتة في آخر الشهر
علشان كده حاولت ألاقي لنفسي حلول وعملت خطط دخلت بالفعل في حجرة العمليات وبدأت تنفذيها

خطة أ

أمسك مرتب الشهر وأبدأ التقسيم

مواصلات.. قسط ياسين.. مصروف.. جمعية.. والتزمات الأخرى.. إلخ إلخ إلخ

لكن المهمة لم تفلح واللي بيحصل كل شهر حصل .. وكأني مقسمتش وعملت تظبيط .. وساعتها أكتشفت إن الورقة والقلم بيقولوا كلام والواقع العملي بيقول كلام تاني خالص

لكن انا لم أيأس ودخلت في الخطة البديلة

خطة ب

أنزل بالفلوس اللي أنا محتاجها وبس.. ويوم ما عملت كده كان اليوم الوحيد اللي احتجت فلوس فيه علشان كان في حاجة مهمة لازم تتعمل بعد الشغل فطبعا استلفت ورديتها تاني اليوم ومن ساعتها قررت أني عمري ما أعمل كده تاني وأنزل وأنا جيبي شاحن نفسه وعمران .. وفشلت الخطة ب لكن انا لم أيأس ودخلت في الخطة البديلة
خطه ج

أدي لماما الفلوس .. وقولت ليها كل لما احتاج فلوس هاخد منك.. وكان هدفي ان ماما أكيد حتسأل خدتي كام وصرفتي ايه .. وكأني بعمل رقابه على نفسي .. لكن ماما كانت بتديني الفلوس من غير أي سؤال وكمان آخر الشهر تسلفني

وخطط تانية كتير .. وللأسف كلها فشلت وبقى الحال كما هو عليه ... مبذرة في أول الشهر .. ومقطرة في نص الشهر .. وشحاتة في آخر الشهر

علشان كده اللي عنده اي خطة جديدة يقولي عليها بس تكون قوية ومحكمة علشاني طبعا وعلشان كل الناس اللي حصالتهم عندها مجاعه

وأخيرا وبما إني في أخر الشهر بقول لكل شخص بيزور المدونة من المعارف وغير المعارف وبقول لأصحاب القلوب الرحيمه.. لله يا محسنين لله ومن قدم شيء بيداه ألتقاه وهنيالك يافاعل الخير والثواب

هناك 20 تعليقًا:

غير معرف يقول...

عزيزتي راما
:)) أنا مش متخيل كنا هنعمل ايه بجد لو كانت ايدينا عباره عن خرم كبيو وصوابع

أنتي عارفه أنا عندي حصلتين وبرضه مكنتش بحوش وكنت أقبض المرتب واشيله كله دايما معايا وعشان كده في الشغل عارفين ان دايما معايه فلوس بس كنت دايما بعمل حسابي أني أخلصها قبل ما القبض الجديد ينزل بس الموضوع أتظبط بعد ما بقى المرتب بيتحول على البنك تلقائي وبكده مش باخد المرتب في ايدي ولكن بسحب منه مبالغ أقل وممكن تعتبري دي الخطه الاولى ولكنها مش فعاله اوي بس اللي فعلا فعاله جدا هي انك اول الشهر تدوري على حد تسلفيه شويه فلوس :)

اه والله دي خطه جامده بس انتي جربي

على الهامش
انا مستعد أكون اول واحد تسلفيه وبما ان بدايه الشهر بعد ايام معكيش حاجه سلف

غير معرف يقول...

هههههههههه

ما تتعبيش نفسك يا أستاذه في الفلوس هاتيها وريحي دماغك ولو احتاجتي فلوس ابقي اطلبيها مني وساعتها هقرر إني أديلك أو لأ صدقيني هو شهر وهتحرمي تديني الفلوس وهتحرمي تصرفيها كمان.

غير معرف يقول...

:))
جربي دايما تصرفي 50% من مرتبك وتحوشي 50 .. ومهما حصل ماتقربيش جنب الخمسين في الماية اللي هتحوشيهم .... انا بعمل كدة من زمان لغاااااية ما اتسد الخرم اللي كان في ايدي انا التانية
:))))

blue-wave يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههه
والله انتى عسل
بس اغلب البنات كدا
لأنكم مش عندكم التزامات زينا احنا الولاد يعنهى
لا عندكم شقه ولا مهر ولا شبكه
علشان تعذرونا احنا بقى

Mahmoud البطراوى يقول...

ههههههههههههههههه

كلنا هذا الرجل

انا زيك فى حوار مبذر اول الشهر

بلطم فى نص الشهر

بلم عليى الناس فى اخر الشهر

بس صدقينى ملهاش حل واهو الشهر بيخلص ع كل حال وبيجى الى بعده

مش مستاهله

صاحب المضيفة يقول...

:):):):)

شوفي حد حريص عندك في العيلة وحطي معاه الفلوس

هو بتلقائية هايسالك على كل حاجه لحد ما ينشفها عليكي خالص


وساعتها هاتعرفي ان الله حق

:):):):)


وادعي ربنا شوية انه يوفقك لكده وشوفي ناس محتاجين علشان تعرفي نعمة ربنا عليكي

مش تنسي كمان الصدقة علشان ربنا يبارك لك في مرتبك ورزقك كله

دي هي دي اللي بتنمي المال والرزق


تحياتي

الحلم العربي يقول...

انا كماااااااان
بصى يا راما انا بعد بحث و فحص و تمحيص لقيت ان الموضوع مش ممستاهل اي تحويش و لا وجع قلب لأن حتى لو حوشتى كله بيتصرف

بصى فيه ناس بتعتمد على لاجمعيت و بيقولوا انها شئ كويس و انا جربتها فعلا و هي كويسة جدا لأنها بتقيدك بمبلغ لازم تدفعيه كل شهر

لكن بالنسبة لحالتى بقى ... فأنا فعلا عملت الجمعيات و قبضتها لكن تسألينى هما فين؟؟؟؟ اقولك و لا أعرف يا اختى لأن اللى كنت بحرم نفسي منه في الايام اللى كنت بدفع فيها الجمعية ما بصدق اقبض الجمعية و اجيبهم كلهم

جربي يمكن يمكن تنفع معاكي
:)))

Unknown يقول...

هههههههههههههههههه
هاتى المرتب هعينه معايا

بس مش تسألينى عنه غير اخر الشهر
هههههههههههههههههههه
ساعتها هقولك نفضينى لو لقيتى ربع جنيه مخروم
ساعتها هتعرفى
قيمة صوابعك
والخرم الى فيهم
ههههههههههههههههههههههههههه
انا مش مبذرة خالص بس بحب ارفه عن نفسى وكل ما اجى اصرف بقول وانا هعين لحد امتى بكره نموت
هههههههههههه
مدونه جميلة يا راما وان شاء الله مش هتبقى اخر زيارة لمدونتك

Oma يقول...

ana 3andi nafs el 5orm da 3la fekraaa :D
bas i think eny 3andi aktr mn 5orm
w tawaslt enhda Hopless case w 7awlt a3ml kol 7aga mmkn tt3ml
matgarbish ay 7aga tany
rabk beystorha

bas fe 7aga b2a
ya3ni mn el a5er enty mnzala el post ka2eslob gdid lelshe7ataaa :D :D

mat3'ebeeeesh

sakayar يقول...

ربما أتيت ... ربما لسه شوية
سلامو عليكم
إليكي بالنصائح راما
ابتعدي عن هذه الحكم اللعينة

اصرف ما في الجيب يأتيك ما في الغيب

ثانياً
اعتبري ان اول 10 ايام ف الشهر دول هما اخر الشهر او اعتبري ان الراتب اتأخر ولسه مجاش وعيشي اول 10 ايام ف الشهر على انك الشحات المسكين .... اقنعي نفسك بكده
ثالثاً
سيبي الفلوس ف البيت زي ما عملتي بس مش مع ماما علشان شكلك كده بتصعبي عليها فبلاش
سيبيها ف الدرج اللي انتي عارفة مفتاحه فين طبعا ... واول ما تيجي تشتري حاجة ولو ضرورية قولي لأ لأ هجيبها آخر الشهر على اما اقبض علشان لسه مقبضتش
وأخيرا .... هاتي قطعة جلد كبييييرة والزقيها تحت ايديكي علشان الفلوس متقعش منها علشان حراااام كده
وأخيراااا خاااااااالص
انا جربت كل ده وبرضه منفعش ... افضل حاجة عملتها اني قلت لو وفرت ف شهر حلو هعمل لنفسي مكافأة واعزمني على الاكل بره .... والحمد لله أخيرا ظبطت الخطة ووفرت فلوس حلوة جدا .... وخلاص بقى هكافيء نفسي واعزمني بره ... بس زي ما تقولي قلت بلاش جنان هو انا هعزمني بره لواحدي ؟؟؟ عزمتني انا واصحابي وصرفت الفلووووس كلها اللي كنت حوشتها
تحياتي على البوست ... اذا وصلتي لفكرة برضه عرفيني علشان اعمل احتياطاتي واشوف هنصرف ازاي اللي بنحوشه ده

MarwaAshraf يقول...

إنسان مقيد
_________

أولا عاوزة أشكرك على متابعتك للمدونة .. ويارب تفضل منورنا هنا على طول
ثانيا بقى : حكاية اني اسلف حد فكرة كويسة .. بس تفتكر مش هيجي اليوم اللي استلف فيه أنا كمان.. وابقى داين ومديون في نفس الوقت
ههههههههههههه
شرفنا هنا دايما
سلامات

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ
______________

بعينك يا عايش ... لما المشمش يطلع في الشتا .. نياهاهاهاهاها

MarwaAshraf يقول...

soha
________

خمسين كتير يا سهى .. خصوصا في المرحلة الأولى .. اعتقد ان النسبة محتاجة تقل شوية .. 1% مثلا .. وبعدين تبقى تزيد كل فترة :)
ماتخليهاش آخر زيارة

MarwaAshraf يقول...

blue-wave
__________

ايه الكلام الغلط كله ده.. مابتشوفش إعلانات الجرايد.. تلاقيه كاتب المواصفات وبعدين يقولك تشارك في الأثاث
إحنا بقينا في الهم سوا
شكرا على وجودك

MarwaAshraf يقول...

بطوط حبوب
_______

والله العظيم إنت فهامني يا بطوط.. شكرا ع وجودك

MarwaAshraf يقول...

صاحب المضيفة
_________

هههههههههه
ما اعتقدش ان عندنا حد حريص.. ما علينا
موضوع الصدقة طبعا حاجة مهمة .. شكرا على النصيحه وشكرا على وجودك

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي
_______

جربت يا اختي .. وانا زيك بالظبط .. مجرد ما اقبض مش عارفة الفلوس بتروح فين .. على العموم اديني لسة في جمعيات ومستنية أقبض قصد تخلص بقى
D:D::D:D

MarwaAshraf يقول...

اسماء جمعه بنت الشمس
_________________

أهو الترفيه ده في نظر البعض تبذير .. حتلاقي اللي يقولك ميت حاجة ممكن تعمليها غير اللي بتقولي عليه ترفيه
مستنية زيارتك الجاية

MarwaAshraf يقول...

Oma
_______

أيوة يا أوما.. الشحاتين ما خلوش للمفتوحين حاجة ولا صرفة أهو الواحد بيحاول يبتكر
على فكرة يا بنت.. أنا بفرح جدااااااااا لما بشوف تعليقك
وعاوزة أقولك إني حبيتك اوي
تحياتي

MarwaAshraf يقول...

sakayar
________

والله العظيم إنت مسخرة
هنا لا يسعني غير أن أقول " اللي بيته من زجاج ، ميحدفش الناس بالطوب" عمال تنصح تنصح وفي الأخر طلعنا كلنا في الهوا سوا
شكرا على وجودك
وسلامي لنصك التاني المختفي
سلامات