followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

السبت، 8 ديسمبر 2007

يوم من عمري



أنا فرحانة.. أيوة انا فرحانة.. لا أنا حطير من الفرحة.. انا مش مصدقة نفسي .. أصل أنا عملت حاجة كان نفسي فيها من زمان.. عارفين أنا عملت ايه، مشيت في المطرة ورفعت وشي للسما.. وجريت فيها كمان.. ومش بس كده انا وقفت قدام البحر وهي بتمطر.. أيوة ياجامعة أنا وقفت قدام البحر وهي بتمطر.. وعلى فكرة أنا مش لسة صايحة من النوم ومش ضاربة كمية برشام رهيبة ومش عاملة دماغ وعندي شهود على كلامي ده تعالوا احكيلكم الموضوع من الاول خالص



في يوم من ذات الأيام الشركة عندنا قالت ياجامعة في رحلة يوم واحد لإسكندرية.. بصراحة انا كنت مخنوقة ومكتئبة ومضايقة وقلت يلا نغير جو بس كان عندي تردد فظيع وقلت لأيات جارتي في المكتب تعالي نروح إسكندرية بس بصراحة تعبتها معايا والحوار اللي كان دايما يتكرر


أنا : أيات انا خلاص قررت الغي الرحلة

أيات : ماشي انا مش فارقة معايا أصلا

أو أقول



انا : أيات انا حاسة إني عاوزة اروح اسكندرية

ايات: خلاص نروح


والبنت الطيبة أيات فضلت في الحوار ده كتير أوي، واستحملتني كتير جدا وهي علشان طيبة الحمد لله مولعتش فيه.. وفي الآخر رحت الرحلة.. وكنت بصريح العبارة حد ممل جدا وعامل فيها عبده المثقف وقاعدت أقرأ معظم الوقت،وعلى فكرة كان معايا شلة كويسة والوقت اللي كنت بقضيه معاهم كان حلو بس فعلا رجعت في اليوم ده وحاسة إني فرحانة ومش فرحانة


فرحانة إني غيرت جو بس أنا كان نفسي في شوية مطر

فرحانة بالناس الطيبة اللي كانت معايا وزعلانة إني كنت شخصية مملة ومعرفتش ألعب وأخرج كل الطاقة اللي عندي



وفي يوم تاني من ذات الأيام بردوا بعد الرحلة الأولى بأسبوعين تقريبا ، سافرت تاني اسكندرية يوم الجمعة الموافق 7-12-2007 يعني إمبارح ياجماعة.. وكانت أيات جارتي في المكتب مسافرة معايا بس الحمد لله.. مغلستش عليها كتير المرة دي وخليت ترددي جوايا وسافرت وأنا نفسي حلمي يتحقق


كان معايا في العربية صديقي الصدوق زيزو(زياد) ولد جميل عنده 6 سنين وده من الناس اللي خلاني مبسوطة أوي في الرحلة وحصل معاه شوية مواقف تحفة منها مثلا



وإحنا في العربية كنا بنتفرج على كارتون "شركة المرعبين المحدودة" فقلت لزيزو بهزار : انا خايفة من الوحش يازيزو


زيزو قال: متخافيش ده مجرد وحش


الموج كان عالي أوي والبحر فعلا كان غضبان قلت له : بص يا زيزو البحر غضبان إزاي.. شايف الموجة عالية أوي إزاي


زيزو قال: إيه.. دي مجرد موجه


ضحكت اوي على كلامة وجوايا كان فاكر كل حاجة مضايقني فقلت لنفسي ماتزعليش دي مجرد أوقات صعبة وزيزو ده ليه بوست لوحده بعدين علشان مينفعش نتكلم عليه على الماشي كده


في اليوم ده يا جماعة انا روحت أماكن كنت روحتها في الرحلة الأولى زي القلعة وبلبع وأماكن تانية زورتها لأول مرة زي قصر المنتزة وسان ستيفانو وكلها كنت حاسة إني بشوفها لأول مرة علشان الجو الشتوي الجميل اللي كنت فيه وعلشان السحابة الحلوة اللي كانت في السما والموجة العالية اللي بتغرق الناس والمطرة الشديدة اللي تغسلك من جوة ومن بره :) والمطرة الخفيفة اللي تسلم على وشك بحنية ده غير الناس الجميلة اللي كانت معايا وخصوصا زيزو صديقي الصدوق








انا بجد فرحانة أوي جدا خالص موت واخيرا لازم أوجة كلمة


أنت أول حد لازم أقوله شكرا.. علشان من غيرك أنا ماكنتش ححقق الأمنية دي ومن غيرك ماكنتش حقضي يوم حلو زي ده.. شكرا ياربنا على الهدية الجميلة دي .. شكرا أوي


شكرا ياراما... أنا لازم أشكرني طبعا علشان وافقت أسافر تاني .. انا أقنعتني بصعوبة بس في النهاية وافقتني وسافرت وصحيح راما مارجعتش معانا وفضلت هناك في اسكندرية علشان عاجبها الجو حبتين بس مسيرها ترجع أصل أنا بيحبني ومش ممكن يستغنى عني.


شكرا أيها الأب الشجاع.. علشان وصلتني في عتمة الفجر لحد محطة المترو



شكرا يازيزو.. على الوقت الجميل وعلى مجرد السعادة اللي زرعتها جوايا



أيات ومنى وإيمان وأ. كوكو وأ. سمر وأ. مريم .. شكرا على الصحبة الجميلة وعلى الوقت الحلو اللي قضيته معاكم




أ. عرفة وأ. أشرف .. شكرا على تعبكم معانا وعلى سواقتكم اللي اكثر من رائعة



اما إنت بقى يا حزن وإنت يا عم إنهيار وإنت يا ست الاوقات الصعبة .. معلش أنا خارج نطاق الاكتئاب، أنا مش فاضية خالص .. أنا مشغولة أوي وفرحانة أوي أوي



واخيرا شكرا لكل اللي بيدعي ليه دلوقتي إني أقضي يوم جامد زي ده تاني.. يوم من عمري



:)

هناك 29 تعليقًا:

Salma Amer يقول...

يارب يجعل كل أيام فرح
وكل ايامك زي يوم اسكندرية فرح وسعادةوسرور وانبساط وانشكاح و وووووكل مفردات السعادة كمان
تحياتي وصباحك قشطة

Wish I were a Butterfly ... يقول...

راما

:)

مش عارفة بجد فرحتيني أد ايه!! مش هتصدقيني أكيد، بس أنا بجد اتبسطت أوي و انا بقرأ الكلام دة. و فرحت ان راما حبيبتي مبسوطة و مش عايزة تفتكر حاجة تضايقها

جميل أوي اننا نشكر الناس اللي بتقف جنبنا و تستحملنا في شدتنا. انت بجد انسانة جميلة أوي :)

و كلامك حسسني ان انا اللي كنت في اسكندرية :) بجد حسيت بكل كلمة أوي.. و حسيت بالمطر اللي اشتقتله أوي، و وحشني البحر جدا

يارب تستمر الروح الحلوة دي معاكي و مش تفكري في اي حاجة تضايق تاني. بجد تستاهلي كل خير :) و على رأي ومبدأ "زياد" باشا.... دي مجرد مشاعر وحشة الشيطان بيجيبهالنا. و ان شاء الله تعرفي تخلصي منها و مش يبقى معاكي غير كل مشاعر الفرح و الأمل

تحياتي لراما الجميلة

غير معرف يقول...

المرة دي هتكلم بشكل جدي

علشان أي حد يحس الإحساس اللي انا كنت حاسه وأنا بقرأ المدونة لازم يقرأ الكلام اللي أنا هكتبه بإحساس عالي وابتسامة مشرقة.

وأنا بقرأ الكلام كنت حاسس إني أنا اللي في اسكندرية مش راما حسيت نفسي وأنا ماشي على الشط لأ مش ماشي وأنا بجري على الشط ومنطلق بسرعة عالية والمطر نازل من فوقي وأنا فرحان أوي ومبسوط جدا وشايف قطرات الميه وهي نازله أدامي على مياه البحر وشكلها زي اللؤلوء وشوية الموج يعلا ويخبط في الصخور الموجودة على الشط والميه تنتشر في الجو وتنزل علينا على شكل قطرات، والناس من حواليا بتجري من المطرة وأنا ماشي ومبسوط.

تصوير رائع أوي يا مروه..

والله فرحت لك وبرضه أنا كمان فرحت علشان انتي فكرتيني وعيشتيني اللحظة الجميلة دي لأني بعتبرها من أجمل الأوقات اللي الواحد بيكون مبسوط فيها أوي.

موجة يقول...

إيه.. دي مجرد موجة
تعرفي ان الجملة دي عجبتني اكتر منك
طبعا لانها عنوان مدونتي
ههههههههههههههه
اسلوبك الرائع شدني و كنت افضل انك تتطرقي لتفاصيل اكتر علشان و ما تقطعيش الروح بتاعة كلامك اللي عشت معاها لحظات جميلة بالسرعة دي
دا انتي طلعتيني الفجر و سفرتيني الاسكندرية و لففتيني فيها و متعتيني و فسحتيني و اسعدتيني و رجعتيني تاني و انا قاعد في بيتي في المنصورة
تحياتي
مجرد موجة

شيرين يقول...

كده يا راما تخونينا وتطلعي اسكندرية من غير شلة الأنس :)

تصوير رائع ليوم أروع.. ربنا يبارك لك في أيام السعادة ويرضيك ويرضى عنك

تحياتي يا جميل

حكايات شهرزاد يقول...

وانا باقرا كلامك كان فيه أكتر من احساس باحس بيهم..مرة باكون فرحانه من فرحتك ..ومرة باموت على نفسي من الضحك من خفة دمك..بس برضه كنت حاسة انك حزينة وجواكي شجن عميق لايعكسه مظهرك الخارجي..الحقيقة مش عارفة ايه سببه..على كل حال شكرا على تدوينتك الرائعة وربنا معك.

truelove يقول...

ربنا يسعد اوقاتك دايما يارما وياريت دايما تبقى خارج نطاق الاكتئاب والحزن والنكد وتعيشي دايما في سعادة وسرور وفرح يارب يارما يا جميلة

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

يارب يفرحك اوي
على فكرة عجبى الشكر الجامد اللى بتشكريه لنفسك :))))


ملحوظة
انا كنت هناك يوم الجمعة وكنت هاقول نفس كلامك :)))

غير معرف يقول...

وانتى كمان شكراااااااا اوىىىىىىى ليكي يا رمرومتي لان انا كمان كنت مبسوطة اوى وعلى فكرة لو كنت روحت من غيرك ماكنت هانبسط اوى كده وزيزو كمان كان عامل جو جامد اوى
واذا كان ممكن تسمحيلي اشكر استاذة كوكو من هنا وكل اللى كانوا معانا لان بجد اليوم كان جميل جدا
وعلى فكرة انتى ماكنتيش حد ممل خالص الرحلة اللى فاتت بالعكس.
وربنا يخليكي ليا يا صاحبتى.

Oma يقول...

3la fekra nas ktir awy kano fe alex youm el gom3na
ana w enty w hawary w ref3at
ma kona net2abl tayeb
kolna 3la fekra etbstna gedan
w begad alex asln to7fa fe elmatr
ya rab kol ayamk kda ya gamila :)

MarwaAshraf يقول...

Salma Amer
__________

اللهم أمين .. حلو أوي كلمة كل مفردات السعادة دي.. نهارك حليب طازة

MarwaAshraf يقول...

Wish I were a Butterfly
______________________

صاحبتي اللي معرفهاش.. أكتر حاجة بحبها في كلامك إني بحس إنها صادقة أوي أوي.. ربنا يكرمك يارب يا هبة ويسعدك .. وأهو إنت اللي جميلة وستين جميلة كمان.. هه بس

D::D:D:D

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ
_______________________

ايييييييه يا عايش الاحساس العالي أوي جدا خالص ده.. علقت بشكل جديد فعلا .. شكرا بجد على تعليقك وعاوزة من ده على طول

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

موجة
________

هههههههههه

ماشي يا مجرد موجة.. هات حق الرحلة بقه.. هو إنت حتسافر على حسابي ولا ايه

:)

شكرا على وجودك ومتقطعش الزيارات

MarwaAshraf يقول...

شيرين
_____

إحنا فيها يا شيري.. جهزي مع شلة الأنس يوم ونسافر نعيش شوية في جو الشتا ده

شكرا على الدعاء يا سكره .. تحياتي

MarwaAshraf يقول...

حكايات شهرزاد
______________

أ. كوكو مامت صديقي الصدوق.. أنا بجد كنت فرحانة أوي إن كنت معاكي .. وبالنسبة للحزن العميق أوي ده حيخرج .. انا مش ممكن أسيبة جوة يكسر فيه أكتر من كده

وبعدين ده مجرد حزن عميق

:)

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

truelove
_______

اللهم أمين .. وإن شاء الله نودع الأحزان يا ذوق

:)

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

أحمد رفعت
_________

لازم أشكر نفسي طبعا.. ماهو اللي مالوش خير في نفسه ، مالوش خير في مصر

هههههههههههههه

كان يومك حلو مش كده

:)

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

yuyo
______

جارتي في المكتب.. العفو يا يويو على ايه .. دي أقل حاجة عندي .. وبعدين المدونة تحت أمرك عاوزة تشكري الجمهورية كلها أنا مش عندي أي مانع

وبتقولي إني ماكنتش مملة ،ربنا يجبر بخاطرك يا بنتي وربنا يكتر من مجرد اسكندرية في الشتا يارب

قولي أمين

MarwaAshraf يقول...

OMA
_______

سبحان الله يا أوما.. أكيد لو كنا عارفين كنا نتقابل بس تتعوض إن شاء الله .. المهم إننا كلنا كنا مبسوطين .. شكرا جدا على الدعاء اللي زي السكر وشكرا أكتر على وجودك

تحياتي

NIDAAL .R يقول...

اروع احساس يمكن للانسان ان يعيشه
مطر و بحر يااااااااه
فكرتينى ... بمنظر التقاء البحر بالسماء فى اخر الافق .. وليلاً خاصة
يكون المنظر روعة
بوست جميل جداً
و ربنا يسعد اوقاتك كلها دائماً و ابداً يااااااااااااااارب

الحلم العربي يقول...

أنا سعيدة جدا انى اشوفك فرحانه وانك رجعتى لطبيعتك المرحة
ايوة كده يا بنتى ما حدش واخد منها حاجة ....عيشي حياتك و انطلقى
بس المرة الجاية و انتى رايحة اسكندرية ابقى خدينى معاكي
ههههه
تحياتى و حمد الله على السلامة

sakayar يقول...

والله نفسي انزل اسكندرية قبل ماارجع اسافر بس مش عندي وقت ومش فااااضي
يااارب تروحيها تاني وتالت
تحبي ادعيلك تتجوزي هناااك؟؟؟
هههههه
بجد اصلها بلد مش تتسااااب أبدا

Beautiful Mind يقول...

السلام عليكم
أتأخرت شويه فى التعليق
ياااااااااه الحمد لله انى شفت حضرتك فرحانه...اسكندريه ليها تأثير السحر علينا كلنا وانا بقرى كلامك جه فى بالى أغنية فيروز شط اسكندريه..البحر وصوت الموج وتحسى كده انه بيكلمك مع كل موجه ..والمطر نازل يغسل الاحزان..
صدق احمد فؤاد نجم لما قال
اسكندريه تانى
وآه م العشق يانى
الشط الزعفرانى
والرمل الكهرمان ..
يارب تبقى ايامك كلها فرح
ومتدخليش عندى تانى ابداً علشان تنسى الحزن..هههههههههههه
تحياتى يافندم

MarwaAshraf يقول...

NIDAAL PAL
_____________
اولا مرحبا بيك ، دي أول مرة ليك هنا وياريت مش تكون الأخيرة.. وثانيا عندك حق أوي في كل كلمة قلتها.. ربنا يسعد أوقاتك إنت كمان وفي إنتظار زيارتك الجاية

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي
_______________

بصي يا بنتي تيمون قال : لما الدنيا تديك ضهرها إدي ضهرك للدنيا

هههههههه

على رأيك ماحدش واخد منها حاجة ومن عينة الرحلة الجاية حبلغك على طول

تحياتي يا سكرة

MarwaAshraf يقول...

SAKAyAR
________

ايه يا ابني ماحسسني إني مش لاقية مع إنهم واقفين طوابير بس هي النفس

ههههههه

على العموم نصيحة ليك ، سافر اسكندرية قبل ما تسيب مصر وابقى ادع لي

:)

يلا سلامات

MarwaAshraf يقول...

Beautiful Mind
____________

وعليكم السلام

مش مشكلة ابدا على التأخير المهم إنك موجود .. وحلوة أوي كلمات نجم شكرا إنك فكرتنا بيها وإن شاء الله ندخل ونلاقي فرح كبير عندك في مدونتك قريب وعلى فكرة أنا على قلبك سواء زعلان أو فرحان حزور المدونة ولا عندك مانع

ههههههههههههههه

ربنا يسعدك بجد .. قول أمين

غير معرف يقول...

لا بقي ايه دا ده بقي انا اللي قاعدة جنب البحر عمري ما مشيت فالمطرة وانتي تيجي يوم تقوم ممطرة عليكي وكمان عالبحر لا بجد يا بختك حقيقي حقيقي انا مش بنأ انا بتحسر عليا ليس إلا
:d
وربنا يسعدك يا رب ويجعل كل ايامك سعادة ومطرة وامواج لذيذة

اسكندرانية متعصبة
;)