followers

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الثلاثاء، 6 نوفمبر 2007

...............







لم أجد عنوانا أكتبه.. لأول مرة منذ بداية تدويني وأنا أقف عاجزة عن كتابة عنوان.. يمكن لأنني قررت أن أكتب اليوم عنك.. شخص بلا عنوان.. من أنت؟ لازالت لا أعرف ؟ ولكني واثقة أنني يوما ما سأعرف.. سأراك رأي العين وأتحدث معك وجها لوجة بعد أن كنت أحادثك من بعيد.. أحادثك على ورقة صغيرة بيضاء وأعدك أنني سأريها لك يوما ما ولكني لا ألبث أن أمزقها.. أحادثك وأنا أنظر إلى السماء علك في ذلك الوقت تنظر مثلي إليها فتصلك رسالتي وتأتي ولكنك حتى الآن لم تلبي النداء







كلما يأتي ذلك اليوم الذي يعلن فيه نهاية سنة كاملة من عمري وبداية سنة جديدة.. لا أبالي بتهنئة أي شخص من حولي .. فقط أرديك أنت أن تأتي لي وتهنئني وتعتذر عن تأخرك عني ولكنك لا تفعل.. تمر المناسبة وراء المناسبة وأنا أنتظرك أريد أن أشاركك إياها ولكنك تصر على أن تظل هناك مختبيء في مكانك الذي لا أعرفه







حاول عقلي أن يرسم خيوط لملامح وجهك في أحلامي لكن كلها كانت أحلام ضبابية.. حاول قلمي أن يسطر صفات لك على ورقتي ولكن تلك الورقة لم تستمر معي كثيرا.. حاول آخرون من بني جنسك ان يوهمونني أنك أنت لكنني لم أرك فيهم







أعلم أنك ستأتي يوما ما.. ولكني أريد أن أقضي معك أكبر وقتا ممكنا.. فأرجوك لا تدع أوراق العمر تتساقط يوما بعد يوم دون أن نقضيها سويا.. نتشارك فيها أحلامنا وأحزاننا وأطراحنا









قبل أن تأتي أريدك فقط ان تعلم أنك لن تكون مع أجمل نساء الأرض ولن تكون مع ملاك قادم لك من سماء بعيدة .. بل ستكون مع فتاة عادية مثل باقي فتيات حواء كل ما تملكه لك هو قلبا خالصا لك وحدك ووعدا بمحاولة إسعادك







صديقي ... وإسمح لي أن ألقبك بصديقي.. كنت جالسة يوما مع إحداهن أحكي لها عن كم المشاعر المتضاربة بداخلي من حزن وغضب واحباط و... و... و... فقالت لي: هناك شخص تفتقدينه.. لا أريد أن أعرف من هو هذا الشخص ولكن هذا هو التفسير الوحيد لما أنت فيه.. فأطرقت صامتة وداخلي يعلم جيدا أن الشخص الذي أفتقده هو أنت.. فهلا أجبت النداء؟




هناك 36 تعليقًا:

غير معرف يقول...

راما صاحبتي كما اعتادت راما ان تنادني
وانا باقرأ الرسالة الاخيرة لكي اقشعر بدني من تاثير الكلمات التي سطرتيها في مدونتك وكانت كلماتك خليط من مشاعر السعادة والفرح والغموض والرقة اهنئك علي مشاعرك الغالية والحساسة وبارك الله لكِ وعليكِ

Beautiful Mind يقول...

(الله ...بجد...تسلم ايدك)
الالفاظ معبره جدا ماشاء الله.
سيدتى ..لو يعلم فارسك كم هذا المشاعر المرهفه لأتى اليكى لو كان فى الصين ركضاً..
((كل ما تملكه لك هو قلبا خالصا لك وحدك ووعدا بمحاولة إسعادك))
"أن يكون قلبك خالصا له" هذا يعدل جمال كل نساء الأرض
"وهذا الوعد باسعاده" يجعلك دائما ملاكه..يكفى انه سيجد كتفا يبكى عليه وحضنا تذوب فيه كل آلامه)
صدقينى سيدتى لديك الكثير ..ربما ما لا تملكه أجمل نساء الأرض.
(صديق..فقط) لا بل هو الاب والابن والأخ والصديق..والعاشق..والزوج))
اتمنى من الله ان يسمع فارسك نداءك ...ويكرمك بمن يخلص لك")

غير معرف يقول...

أنت لأول مره غير قادرة كتابة عنوان وأنا لأول مرة غير قادر على التعليق.. وما تسأليش ليه لأني لا أعلم.

غير معرف يقول...

تعرفي يارما لو يعلم ما تكنه له نفسك لترك الجنان التي يعيش فيها ليعيش معك نارك التي تكون احسن من تلك الجنان لكن المشكلة انه لايعلم علي صوتك شويا يمكن يعرف

دوللي يقول...

لما قرات البوست ابتسمت علشان فكرتيني بواحدة اعرفها كويس اوي كانت زيك كده بالظبط
بس تاكدي انه في يوم هيجي وان شاء الله يكون كما تريد ولابد وان تكوني انت كما هو يريد دي نصيحة
وان شاء الله ربنا يكرمك به وهو كمان ربنا يكرمه بيكي

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

أي أي أي
انتى جيتي على الجرح أوي
افتش عن انسان ارفيقى بنفسك واتركيها كي يجدك فهو الاخر يتفقتد من نقول له حبيبي لقد تأخرت عليا فيقول لها بملئ فيه أحبك ...

يارب يرزقك بزوج صالح يحب الله ويحبك ويسعدك .....

هانت يا راما قرب اوي

MarwaAshraf يقول...

NogNog
_________

نوجا صابحتي اللي بحبها.. أنا مبسوطة أوي بمداخلتك اللي بتجمع بردوا بخليط من مشاعر الرقة والغموض .. ربنا يبارك لك أنت كمان وعقبال كده ما أشوفك عروسة منورة وعاملة قفلة من كتر النور

سلامات

MarwaAshraf يقول...

Beautiful Mind
___________

اهو أنا اللي بقولك (الله... بجد .. تسلم إيديك) التعليق بتاعك فاق البوست .. بجد ربنا يسعدك ويكرمك أنت كمان بمن تخلص لك .. بس أوعى تنسى انا اول المعزومين .. وعلى فكرة أنا بحب الجاتوة بالشيكولاتة وبيبسي تفاح

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

عايش مع إيقاف التنفيذ
__________________

مش حسألك ليه.. شكرا على اللاتعليق .. ههههههههه .. تحياتي

MarwaAshraf يقول...

قلوب حائرة
______________

اديني بعمل بنصحيتك وبعلو الصوت بنادي وأقول .. أنت ياااااااا ... بس أنا مش عارفة حتى اسمه

:):):)

ربنا يكرمك يا قلوب حائرة وأشوفك مبسوطة مع نصك التاني.. قوللي أمين

MarwaAshraf يقول...

DoLLy
___________

وأنا كمان لما قرأت التعليق بتاعك ابتسمت.. انا متاكدة انه جاي .. هو يقدر يسيب قمر زي لوحده...

:):):)

شكرا على وجودك يا دولي وربنا يسعدك مع قدرك ونصيبك

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

احمد رفعت
_________

هو أنا كل بوست اعمله اجي على الجرح عندك... طيب قولي أنا بعمل ايه في الجرح؟؟؟.. ياريت مايكنش حاجة وحشة

المشهد اللي أنت تخيلتة حلو اوي بس أنت نسيت الموسيقى التصورية يا مان

:):):):)

شكرا بجد على الدعوة اللي زي عصير الفراولة باللبن .. ربنا يسعدك مع من تحب

تحياتي

الحلم العربي يقول...

انا سامعاه هبيقول : انا جااااااااي

بس هي المواصلات صعبة شوية اليومين دول ....بصي لما ييجي ابقى اسأليه ما شافش اللى انا كمان بدور عليه ي السكة يمكن يكون واقف في احدى الميادين المزدحمة و لا يكون مستنى الاتوبيس ابو ربع جنيه علشان يوفر بدل الاتوبيس اللى بجنيه و بريزة ههههههههههه

صدقينى هييجي قريب إن شاء الله و هتعرفى انه كان يستاهل انك تصبري علشانه كل الوقت ده لأن مثله يستحق الانتظار و مثلك يستحقه ...
ربنا يوفقك و يكرمك و تلاقيه قريب و نشوف بوست جميل زي اللى شفناه عند عم أحمد رفعت قريبا إن شاء الله

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

الحلم العربي
______________

ايه ده يا حلم.. الأول خلتية صبي قهوجي وبعدين خلتية بخيل كحة.. ايه يا بنتي راعي مشاعري ومشاعرة.. بقى تقولي على اسمه ايه كده... ماشي ليكي يوم بردوا

وربنا يسمع منك واعمل هوليلة ماحصلتش .. الدعاء بقه ماتنسيش

عقبالك ما أفرح فيكي يا صابحتي

تحياتي

linda يقول...

عزيزتي صدقا أنه يعلم ماتختلجه نفسك من مشاعر

فقط أنتظري وسيلبي ندائك


عجبتني مدونتك


لي عودة


تحياتي

MarwaAshraf يقول...

linda
__________

شكرا على التعليق في إنتظار العودة

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... يقول...

راما

نعم... حتى الآن هو شخص بلا عنوان كما قلت. و لكني متأكدة جدا جدا ان الله سيرزقك بأفضل مما تمنيت

رسمت له صورة في خيالك، و قررتي أنك في انتظاره لتمديه بكل هذا الحب. أرجو أن يأتي قريبا :) . و متأكدة أنه سيسعد كثيرا بهذا الملاك الذي يحبه كل هذا الحب

كلمات رقيقة صادقة و مشاعرك مرهفة تجنن... ربنا يرزقك بالزوج الصالح "اللي صوته حلو في قراءة القرآن" ;) و يسعدك دايما و يقدرلك اللي فيه الخير.

و هتلاقيه قريب ان شاء الله. و افتكري كلامي :) . آسفة جدا على التأخير في تعليقي ياراما

dead man يقول...

سيكون هنا يوم .. غالبلا حين تتوقفي عن البحث عنه

MarwaAshraf يقول...

Wish I were a Butterfly
________________________

بجد مش عارفة أقولك ايه... شكرا على كلامك اللي زي العسل وربنا يجعلني أحسن مما تظني ويغفر لي ما لا تعلمي

وعلى فكرة تعليقاتك كل مرة بتأكد ليه إنك شخصية راقية جدا ومرهفة الحس وطيبة أوي .. ويابنتي لا أسف ولا حاجة المهم إنك هنا .. موجودة

تحياتي وبشدة

MarwaAshraf يقول...

dead man
____________

تفتكر ... مممممم.. طيب ححاول بس موعدنيش

;)

شكرا على النصيحه

sakayar يقول...

طيب انا كده كنت هبوس الشاشة بعد الكلام الجامد ده
هههههههههههههههههه
بجد إيه المشاعيييير دي كلها
أكيد هتلاقيه وهيحبك أكتر مما هتحبيه
صحيح احنا كرجالة بنبان تقاااال شويتين ... لكن لما بنحب بنبقى أطفال أوي
ربنا يسعدك ويرزقك أجمل حد تتمنيه

MarwaAshraf يقول...

SAKAyAR
ــــــــــــــــــ
هههههههههه

تبوس الشاشة مرة واحدة.. والله العظيم إنت دماغ

وبعدين إنت إزاي تتكلم بصيغة الجمع وتقول إن الرجالة بيتقلوا .. مش كلهم طبعا.. أل بيتقلوا أل

هههههههههههه

شكرا على وجودك
تحياتي

Oma يقول...

ahhhhh
ahhhhhhhhh bgd !!
7aram 3aliki ya rama !!!!!!
el entzar di men as3ab ma ykon !
w yamor el3am ba3d el3am w elyawm ba3d elyawm w e7na lesa mestanyen !!
7asaki awiii fo2 ma tt5yli
ya rab yeeeeegy...w msh yeb3d el3omr kolo :)

Oma يقول...

bs nesit a2olk..le7ad ma howa yegy..msh teday3ni wla d2i2a mn 3omrk...3eshy 7yatk 3ady w 5aliki gamila 3shan lma yegy yla2iki gamila....msh dblana w t3bana mn kotr elentzar...w 5aliki fakra...feh 7agat ktira awi 7elwa mawgoda fe 7yat kol wa7d menna w btt7ayl 3lina nft7 3nina 3shan nshofha :)

الصقر الجارح يقول...

البلوج دى جامده جدا
رائعه

عجبنى موت

Lens Geek يقول...

اهم حاجه لما يجي .يفضل معاكي للابد

MarwaAshraf يقول...

OMA
______________

شكرا جدا على كلامك وعلى فكرة انا بكره الإنتظار عامة مش بحبة إطلاقا.. وشكرا على النصيحة يا ستي بس انا عايشة حياتي طبيعي جدا وبحاول استغل كل لحظة فيها وبخطط للمستقبل كمان وربنا يعني لأن المسألة دي في النهاية قدر ومكتوب .. ماتخفيش أنا وردة مفتحة ومشرقة دايما
ههههههههههه

شكرا على تعليقك ووجودك

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

الصقر الجارح
_________

شكرا موت على تعليقك.. تعال هنا دايما

نورت البلوج .. تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Cerebrosus world
ــــــــــــــــ

صح جدا بس ده متوقف على الاختيار لو اخترنا صح حنعيش مع بعض دايما وياريت ساعتها نحس أننا عايشين في جنة مش في سجن

:)

شكرا على وجودك.. كرر الزيارة

تحياتي

truelove يقول...

ايه ياجميلة رحلتالبحث معطلكي عن الجديد للدرجة دي

Great wishes يقول...

تعبيرك عن مشاعرك راقى جدا و برئ جدا يا راما :) .. ربنا يجمعك بالانسان اللى تحسى انك بتنتمى ليه منذ البدايه

MarwaAshraf يقول...

truelove
________________

منورة يا بنتي.. معلش أصلي مشغولة شويتين.. قريبا احدث بالجديد إن شاء الله

شكرا بجد على السؤال.. دعائك بقى

:)

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

Great wishes
______

بجد أنا فرحانة أوي بوجودك.. وشكرا على الامنية العظيمة .. ربنا يسعدك مع من تختاريه ويختارك

كرري زيارتك .. تحياتي

:)

moony يقول...

دى انا.. بجد دى انا اللى بتكلمى عنها فى كل سطر..فعلا تعبت من فقدانه وتعبت فوى من انتظاره,ويؤسفنى ان اول شئ سأقبله به اذا قدّر لنا اللقاء هى عتاب قد يصل حد البكاء على مافعله بى غيابه الطويل..اليك افتقدك.. تعالى الآن وبسرعة
واليكى شكرا على ماسطرتى ومسنى..
وليأتى هؤلاء الغائبون بسرعة ..اللهم آمين

MarwaAshraf يقول...

moony
____________

:)

سيأتي عندما يحين وقت اللقاء.. أعتذر عن إثارة كل تلك الشجون لديك

شكرا على زيارتك التي لن تكون الاخيرة.. أليس كذلك ؟؟؟

:)

تحياتي

Salma Amer يقول...

هو اكيد جاي حيروح فين يعني وبعدين لو يقرأ الكلام الجميل دة حيعرف انه خسران انه أتأخر عليكي على العموم
كل تاخيرة وفيها خيرة ولا اية
يارب يارب يرزقك بحد يقدرك و يسعد قلبك